Het is opvallen of omvallen. Als markteer, ondernemer of ontwerper wil je dat jouw merk gezien wordt! In dit blog laat ik je een aantal inspirerende voorbeelden zien van outdoor advertising waar je echt niet omheen kunt.
De American Disability Association laat met straatstickers zien hoe rolstoelgebruikers dagelijkse obstakels ervaren.
Even schrikken, als je deze poster ziet hangen op het perron. Amnesty International weet de aandacht te pakken met een knap staaltje Photoshop, zodat de onwerkelijke situatie net echt lijkt.
Subtiel? Zeker niet. Denk je de volgende keer aan Bic als je een aansteker zoekt? Sowieso!
Een krachtige boodschap hoeft niet altijd de grootste te zijn. Juist de oproep om alleen het water te gebruiken wat je nodig hebt, heeft Denver Water hier heel slim aangepakt.
Geen logo. Geen Heinz-product. Maar je weet precies wat er wordt bedoeld! Als je merknaam en product al zo verwoven zijn met het dagelijkse leven, is juist minder veel meer.
Misschien ken je de reclame nog. Met grote ogen keken we met zijn allen naar de liefdestaferelen die plaatsvinden in je eigen tuin. Dit bord is een herinnering aan de twist die Hornbach aan hun commercial gaf.
"Hey, wat handig!" denk je als je ziet dat een reclamebord ook een zitje is. "Oh..." denk je daarna, als je leest wat erop staat. Met 3D en echte gebruiksvoorwerpen geeft IBM precies het juiste, slimme voorbeeld.
Zeg boekenkast, zeg Ikea. Je weet vast zelfs de maffe namen van sommige meubels! Ikea laat met deze meeneem-dozen niet alleen zien wat je allemaal kunt met een simpel stuk karton, maar vooral dat ze heel goed weten wat je nodig hebt.
Schuif je zorgen maar opzij... Knorr tovert speciaal voor de lancering van een luxe productlijn een simpel bushokje om tot ware restaurantervaring. Inclusief maître, menukaarten en tafellinnen! Een mooi voorbeeld van 'experience marketing'.
Zelfs al kijk je geen Law & Order, je voelt de spanning! Met slim gebruik van een al aanwezige spot wordt je gelijk meegenomen in het verhaal. Wedden dat je de serie opzoekt zodra je thuiskomt?
Zonder perse een echt legoblokje te laten zien, weet Lego je te betoveren. Ze zeggen niet voor niets: "Je verbeelding is de enige beperking".
We zouden dit lijstje al kunnen aanvullen met 10 briljante voorbeelden van de bekende M. Maar deze is al sterk genoeg van zichzelf.
Ook met de oproep om thuis te blijven, bleef het veelal druk op de straten. Netflix bedacht een manier om mensen thuis (en voor de buis!) te houden: het tonen van gruwelijke spoilers van de bekendste series. Wil je ze niet zien? Dan moet je thuisblijven!
Simpel en daardoor supersterk. Meer kunnen we er niet van zeggen!
Oatly staat bekend om haar ijzersterke marketing en nonchalante marketing. Hebben mensen een hekel aan schreeuwende advertenties? Dan maken we d'r gewoon een beetje kunst van. Tip: check ook de andere toffe communicatieuitingen van Oatly eens!
Hongerig, chagrijnig en helemáál niet ontspannen genoeg om netjes in het vak te parkeren. En dat weet Snickers ook!
De social media-trend van 'me/also me' past goed bij Spotify. Zeg 't met een liedje...
User-generated content, het inzetten van 'werk' van je gebruikers, is precies wat Twitter is. Ze zeggen het zelf niet, ze laten jou het doen!
Utrecht Marketing windt er geen doekjes om: ten tijde van lockdown blijf je zoveel mogelijk thuis. Je maakt bijna rechtsomkeert bij het lezen van dit bord :)
San Francisco Zoo laat de banieren letterlijk aflopen door de lantaarnpaal te beplakken met stickervinyl.
Yellow Pages gebruikt twee posters om de boodschap wel heel echt te maken...
Om dynamiek en beleving te creëren plaatst Apple verschillende reclameborden letterlijk buiten de kaders. Wat een wereld er in zo'n klein apparaatje paste!
Overdrijven is één van de ingrediënten van reclame. Smart zet groot nieuws op kleine naambordjes.
Je eigen anamorfose maken en drukken op vloerstickers ? Lees hoe je dit doet in dit artikel.
Creatief gebruik van Abri posters met losse stroken gemaakt van een spandoek. Wij krijgen gelijk honger...
Stoep, trappetje of bloemperk? Maakt jou 't uit. Met een Jeep kun je alles! Met een paar rollen bedrukt tape is dit een krachtige boodschap.
Een demonstratie is één van de meest effectieve vormen van reclame. Carlsberg gebruikt interactie en laat het publiek het product echt ervaren, in combinatie met een gigantische poster of spandoek.
De take-away van guerillamarketing? Je omgeving op een slimme manier gebruiken! Zelfs putjes zijn een optie...
Elk verhaal heeft meer dan één kant. Nieuwszender BBC World weet dat als geen ander. En dat is precies wat ze met dit om een hoek gevouwen spandoek laten zien.
De zon zegt genoeg! Met vormgesneden reclameborden maak je slim gebruik van de schaduw.
Deze afzender heeft het goed voor elkaar in de markt. Je ziet geen logo maar jij weet precies van wie deze poster is!
Dit shampoomerk gebruikt voor deze reclameposter heel doeltreffend het seizoen om de boodschap helder te maken. Zou de roos ook als sneeuw voor de zon verdwijnen?
Grootformaat stickers zijn een prachtige manier om te spelen met perspectief. Dat hoef je speelgoedautootjesmaker Matchbox niet te vertellen: zelfs een Kever past in de palm van je hand.
Je hoort het vaak zat: dat mensen vastzitten in een baan die ze niet tof vinden. Deze Duitse banenzoeksite beeldt dat erg gaaf uit met grootformaat stickers op verrassende plekken.
Een T-shirt heeft zijn naam te danken aan zijn vorm. En die vorm hebben de reclamemakers van kledingketen Gap goed gebruikt op dit billboard: honderden T-shirts in de vorm van een…
Een visuele illusie die je bij de strot, eh, bus grijpt. Dat heeft de dierentuin uit Kopenhagen gerealiseerd met slimme bestickering!
Een natuurlijk haarkleuring die straalt als een zonsondergang. Zie dat maar eens op beeld over te brengen. Lastig, dus deden de makers van deze Koleston-reclame het andersom: met een stuk contourgesneden plaatmateriaal.
In de strijd om de klant draait alles om snelheid. FedEx laat met deze bestickerde bus geweldig zien een streepje voor te hebben op hun concurrent.
Slim gebruikmaken van je omgeving en je middelen, daar gaat het om! Op welke creatieve manier zet jij buitenreclame in?