6 levenslessen van ‘Koning Adobe’ Peter Villevoye – “Ik leer het je zodat ik weg kan”

6 levenslessen van ‘Koning Adobe’ Peter Villevoye – “Ik leer het je zodat ik weg kan”

donderdag 22 juli 2021

Hij heeft duizenden grafische professionals opgeleid, heeft het zo druk dat-ie geen tijd heeft voor reclame en is de superheld in onze Adobe Masterclasses: Peter Villevoye. Als autoriteit in de designwereld heeft hij de branche in ruim dertig jaar zien veranderen en weet hij precies hoe hij ontwerpers inspireert om zichzelf uit te dagen. Reden genoeg voor een mooi gesprek over passie, ondernemen en eigenwijs zijn: “Soms moet je gewoon ergens tegenaan schoppen”.

Met een stapel chocoladesoezen voor zich en zoals gewoonlijk blootvoets, installeert Peter ons in zijn achtertuin in hartje Utrecht. Daar begint hij te vertellen over zijn roots, die in Maastricht liggen. “Alles begon toen het Filmhuis, waar ik vrijwilliger was, een krantje nodig had. Via-via kwam ik bij Miep en Paul van Bureau van de Manakker. Paul liet me PageMaker versie 1 op de eerste Mac zien en dat was mijn aha-erlebnis. Dát is wel wat, dacht ik!” Peter ontwikkelde zich in desktop publishing en ging naar de avondschool van de Academie voor Toegepaste Kunsten. “Ik werd daar overdag niet toegelaten, omdat ik geen enkele vooropleiding had. Ik heb niet eens een zwemdiploma,” lacht Peter. “Toen ik daarmee stopte vroegen ze me of ik wilde blijven om ze te helpen met de computers. Daar snapten ze niks van. Dus na de kerstvakantie kwam ik terug, maar dan als leraar!”

1. Maak werk van je passie

Peter werkte zowel bij Miep van de Manakker als op de Academie. “Dat ging een beetje knellen. Ik vond het namelijk zó leuk om anderen dingen uit te leggen, dat ik eigenlijk onze eigen concurrenten aan het opleiden was.” Daarom liet hij Limburg achter zich maakte hij letterlijk werk van zijn passie. “Ik ben gaan solliciteren bij Apple-dealers, want daar kwamen ontwerpers terecht met grafische vragen. Ik heb wel twintig dealers gebeld om trainingen aan te bieden.” Uiteindelijk kwam hij terecht bij een heel gemoedelijke dealer in Hilversum, maar na een paar wervelende dienstjaren begon Peter toch voor zichzelf. Hij zag duizenden ontwerpers groeien in hun vak. “Ik was altijd al bezig met anderen helpen en instrueren. Lesgeven is echt mijn roeping.”

2. Doe het op jouw manier

Als zelfstandig ondernemer werd Peter niet alleen benaderd voor trainingen, maar ook voor uitvoerend dtp-werk. “Toen ik voor mezelf begon heb ik ook heel veel productiewerk gedaan. Maar ik kan die klantenbinding niet aan, dat ik direct voor je klussen klaar sta. Dat doe ik dus niet meer. Ik kan het wel, maar of ik ‘t moet doen is een tweede. Ik ben zelf helemaal niet creatief,” verrast Peter me. “Wel in mijn trainingen, maar niet in grafisch ontwerp. Mijn cursisten zijn veel creatieveren ik help ze om hun ideeën te realiseren.” Maar alleen als de leerling het zelf ook wil. “Mensen moeten fascinatie en motivatie meenemen. Die mensen vind ik leuk om les te geven. Een mededocent op een Grafisch Lyceum zei een keer: ‘Ik doe het voor die één van de tien die het wél leuk vindt, dat is mijn drijfveer.’ Nou, ik stoor me aan die negen anderen.”

Peter Villevoye - koning Adobe

3. Vind je eigen visie

“Ik wil anderen dingen uitleggen zodat ze het zelf kunnen,” stelt hij. “Dat is ook wel mijn visie. Wat ik kan, kan een ander ook, zolang je maar de juiste houding hebt en blijft onderzoeken. Ik vind het juist leuk als mensen dingen leren en ik weg kan. Dat ik kan zeggen: zo, nu kun je ’t zelf. Doeg!”

4. Wees kritisch

Peter legt uit dat er in de designwereld altijd iets bij komt, maar dat het oude niet vergeten wordt. “Oude printmedia kun je niet verloochenen, dat blijft een basis voor veel vormgeving. We maken oude media met nieuwe gereedschappen. Monniken deden precies hetzelfde wat wij nu doen als we een pagina opmaken, met hulplijntjes, kaders, markeringen en marges. InDesign in het jaar 1200. Er is niks veranderd!” Toch is hij niet de allereerste die nieuwe media propageert. “Ik ben geen voorloper, maar de tweede ring. En ik leg het dan uit aan de derde en vierde. Ik vind ook echt niet alles goed wat Adobe doet. Soms hebben ze tien plannen waarvan er negen niet goed zijn. Maar je moet nieuwsgierig en alert blijven om die tiende eruit te plukken.”

5. Blijf jezelf vernieuwen

Peter: “In het hele bestaan van Adobe heeft het bedrijf zich al vier keer helemaal vernieuwd. Ze begonnen met printer-technologie, daarna kwam de software en daarna diensten. En de laatste tien jaar zien we een grote verschuiving richting marketing. De grafische sector heeft alles wat ze willen: ze hebben de beste tools ooit. Dat werk is klaar. Nu komt naast media máken een aspect erbij: media méten, data vergaren.” Net als Adobe zelf blijft Peter niet hangen. “Die marketing- en data-kant van Adobe is goed, maar boeit mij niet zo. Dus ik verschuif ook. Driekwart van mijn opdrachten gaat nu over UX-design. Flyers en folders kennen we nu wel, displays en signing floreert, maar nieuwe digitale media zijn net zo belangrijk.”

6. Durf er tegenaan te schoppen

“Door iets uit balans te halen creëer je spanning en trek je aandacht. Soms moet je gewoon ergens tegenaan schoppen!” Deze ontwerpwijsheid is tegelijkertijd een levensles. Met veiligheid trek je namelijk geen aandacht, vertelt Peter: “Wees niet één van de velen. Je mag het best even anders doen dan de anderen. We hebben bijvoorbeeld een instinctieve voorkeur voor symmetrie – ook in gezichten. Maar het is juist bijzonder om iets unieks te hebben, dat iemand een keer een scheve bek heeft.”

Peter heeft het ver geschopt in de grafische branche en heeft alleen nog maar meer plannen. Die vind je onder andere terug op zijn gloednieuwe website www.studea.nl. Heb je genoeg levenslessen gehad, maar wil je juist van Peter leren op designgebied? Check onze Adobe Masterclasses hier!


  1. #Tutorials
  2. #Masterclass

Online marketeer
Marlijn van Ingen

Online marketeer bij Drukwerkdeal.nl

Lees meer van Marlijn van Ingen