Een liter bloed? Ruim € 330,-. Insuline: vanaf € 3.200,- mag je een litertje meenemen. En printerinkt? Check je creditcardlimiet maar snel even: dat kost je € 3.600,- per liter. Geen wonder dat het voor bedrijven de moeite waard is om je inktverbruik onder de loep te nemen.
Elke druppel inkt die je drukt kost geld en komt in het milieu terecht. De impact op je portemonnee en het milieu verkleinen is simpeler dan je denkt: kies voor een ecovriendelijke versie van je huisstijl. Ecobranding Design laat zien hoe je Ecobranding op bestaande logo’s toepast.
Het team achter Ecobranding Design claimt dat grote bedrijven miljoenen kunnen besparen met een ecobranding redesign van hun merk. Hun filosofie passen ze toe op alle aspecten van geprinte en digitale branding: logo, typografie, kleuren en beeldgebruik. Alles om de impact op het milieu te verkleinen, productiekosten te verkleinen en tegelijk een herkenbaar merk neer te zetten. Dit zijn enkele voorbeelden:
Een redesign van je huisstijl is niet noodzakelijk om zelf inkt te besparen in je drukwerk. Een simpele printhack voor tekst is simpelweg de kleurdekking van het zwart in je tekst aan te passen. Stel je kleurwaarden in op C40% - M 0% - Y 0 % en K 100% voor een prima resultaat dat wat vriendelijker is voor het milieu.
Nog meer besparen? Installeer dan het Ecofont op je systemen. Dat is een lettertype met kleine gaatjes. De makers beloven dat je daarmee tot wel 20% bespaart op je print- en kopieerkosten. We schreven eerder al over dit font in ons blog ‘Breng je boodschap beter over met deze 4 lettertypes’.
Besparen voor het milieu en de portemonnee ziet iedereen eigenlijk wel zitten. Maar hoever wil jij daarmee gaan? Ga je all in met ecobranding of hou je het liever bij een iets andere instelling voor je kleurdekking? Laat het ons weten!
Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.
Lees meer van Jan Jaap Holdijk