Beoordeel een boek nooit op zijn uiterlijk. Je hoort het zo vaak dat het een cliché is geworden. Zeker omdat iedereen het stiekem wel doet! Als er één ding is waarop ik besluit een boek te kopen, is het wel de cover. De eerste klap is nou eenmaal een daalder waard, je eerste indruk onuitwisbaar, en nog meer clichés… Een nietszeggende of gewoonweg lelijke boekcover wordt snel weer weggelegd. Er zijn zo ontzettend veel boeken. Dus ontwerp jij een boekcover? Zorg dat je cover opvalt! In deze #Freebiefriyay laat ik je zien hoe.
Je titel moet een duidelijke boodschap hebben die past bij het genre waar je in werkt. Voor een thriller gebruik je een heel ander font, thema en kleurgebruik dan voor een roman. Past je voorkant niet bij het thema van je boek? Dan zal het een hele verkeerde groep lezers aanspreken en wordt het dus niet verkocht. Wees niet schuw van genreclichés; gebruik bij een thriller een prikkelend beeld dat intrigeert, maar net genoeg aan de verbeelding overlaat. Voor een roman pak je bijvoorbeeld dromerige beelden en werken mensen ook goed.
Je zou de titel van het boek als een logo kunnen zien. Het is van belang dat de titel opvalt tussen het ruime aanbod van boeken en memorabel is. Kies een font dat past bij de stijl van het boek! Pak geen sierlijke, handgeschreven letters voor spannende boeken. Blijf weg van de standaard fonts. Maak de cover extra spannend door te spelen met de titel, laat de tekst ergens achter vallen of laat het lijken of de tekst ergens op geschreven staat. Naast het font is het kleurgebruik natuurlijk ook één van de dingen die als eerst opvalt. Je kleurkeuze begint bij de stemming die je met je cover wil creëren. Pak twee of drie kleuren en verwerk die in je design. Complementaire kleuren creëren energie en levendigheid terwijl analoge kleuren juist zorgen voor rust en harmonie. Door een sterk contrast laat je de titel beter naar voren komen en springt hij eruit in het boekenschap.
Vergeet niet om te kijken hoe je boekcover eruitziet als hij heel klein wordt weergegeven. Hij moet nog steeds impact maken wanneer hij als kleine thumbnail verschijnt op websites als bol.com. Een veel gemaakte fout is dat de titel te klein is om nog te lezen, check dus voordat je klaar bent met je ontwerp hoe het resultaat is.
Gebruik een quote van een recensist, vermijd overdreven superlatieven.
Maak je een hele serie boeken? Denk er eens over na om de hele serie in dezelfde stijl te maken. Zo krijg je een overkoepelend en herkenbaar thema met toch allemaal een eigen identiteit. Tot slot een paar voorbeelden van hoe het niet moet, zeg nou zelf, zou jij deze boeken zo uit het schap meenemen?
Houdt zicht voornamelijk bezig met vormgeving en laat tekst over aan de copywriters. Maakt voor een interessant onderwerp toch graag een uitzondering.
Lees meer van Martijn Brummelhuis