Een huisstijl ontwikkelen kost veel tijd en aandacht. Als die eenmaal staat wil je natuurlijk dat iedereen die met je huisstijl werkt, je huisstijl eert. Hoe doe je dat nou zonder dat hier misverstanden over ontstaan? Met een huisstijlhandboek! Heb je geen idee hoe je een huisstijlhandboek maakt? Wij helpen je deze #FreebieFriyay in het zadel met een beknopt huisstijlhandboek-handboek.
Een huisstijl is eigenlijk een verzameling aan elementen en richtlijnen om die toe te passen. Die gebruik je om een herkenbare lijn in je vormgeving te creëren. Denk bijvoorbeeld aan de toepassing van een logo, het kleurgebruik, afbeeldingen en typografie. Om ervoor te zorgen dat iedereen binnen je organisatie de huisstijl kan toepassen en eert maak je een huisstijlhandboek. Hoe groter de organisatie, hoe groter het belang van een huisstijlhandleiding. Maar zelfs als je een éénmansbedrijfje hebt is een huisstijlhandboek een onmisbaar document.
Je logo is de kern van je huisstijl. Hiermee geef je een smoel aan je bedrijf. Als je het goed hebt gedaan herkennen mensen je logo in één oogopslag. Ook tussen heel veel andere logo’s. Hier komt natuurlijk veel meer bij kijken dan het beeld of tekst an sich. Bijvoorbeeld: waar plaats je je logo? Hoeveel ruimte blijft er vrij rondom het logo? Gebruik je op iedere plek hetzelfde logo? Of heb je varianten? Wat zijn absolute dont’s?
Het volgende belangrijke element in je huisstijlhandboek is het kleurgebruik. Je hebt voor je logo waarschijnlijk één of meerdere kleuren die je consistent wil toepassen. Die kleuren laat je zien in een kleurpalet waarin je een PMS-kleurenvariant, CMYK en een RGB-variant definieert. Daarnaast beschrijf je in welke combinaties de kleuren worden toegepast, en in welke percentages. Maak je gebruik van gradiënten in je huisstijl? Laat in je huisstijlhandboek zien hoe je gradiënt is opgebouwd en wanneer je hem gebruikt.
Je hebt waarschijnlijk één of meerdere lettertypes geselecteerd die je overal wil doorvoeren. Dit beschrijf je in het hoofdstuk typografie. Hierin komt duidelijk tot uiting hoe je kop- en bodyteksten er uitzien. Daar komt meer bij kijken dan alleen het lettertype. Corpsgroottes, regelafstand, letterafstand en uitvulling zijn een aantal van die variabelen. Misschien heb je voor verschillende doeleinden, verschillende lettertypes, een speciaal webfont of googlefont voor je webtoepassingen. Je kunt hier niet nauwkeurig genoeg zijn. Hoe meer details je beschrijft en vastlegt hoe beter je huisstijl gewaarborgd blijft.
Ook in je beeldkeuzes kun je een duidelijke lijn doorvoeren. Je kunt een beeldthema kiezen en de kleuren van je fotografie al grotendeels vastleggen. Je kunt beschrijven hoe je een foto cropt en welke filter je gebruikt. Daarnaast kun je ook beschrijven hoe je het personeel in de organisatie eventueel fotografeert inclusief instellingen van de camera in de studio. Ook dit laat je allemaal het beste zien met voorbeelden.
Wat je allemaal vastlegt in je huisstijlhandboek kan je zo uitgebreid maken als je wil. Naast bovengenoemde kun je nog uitwijden over het gebruik van je slogan, het gebruik van grafische elementen, de tone of voice in campagnes, de inzet van online display en animaties. Leg al je wensen en regels met betrekking tot je huisstijl vast in je huisstijlhandboek. Maar pas opdat je binnen de geschepte kaders ruimte laat. Je wil de creatieve geesten onder je personeel niet beperken en ontmoedigen om mooi werk te creëren met jouw huisstijl.
Een handigheidje naast je styleguide is een brandboard. Deze kun je, bij voorkeur gedrukt, op je werkplek bij je houden om een snel overzicht te hebben van de belangrijkste elementen uit je styleguide.
Een allround vormgever en videomaker die iedere week een nieuwe hobby heeft. Gaat niet naar huis voordat er gewonnen is met tafeltennis.
Lees meer van Machiel Doelman