Ken je dat? Je loopt een kiosk of postkantoortje in voor een snelle kop koffie of een pakketje… Wordt je aandacht ineens gegrepen door het magazineschap. Zoveel kleuren, pakkende teksten en mooie vormgeving bij elkaar. ‘Never judge a book by it’s cover’ zeggen ze dan. Maar als ontwerper (en doelgroep!) doe je dat lekker wel. En je neemt er vaak toch ééntje mee.
De cover is de belangrijkste bladzijde van een magazine. Of het nou gaat om een zakelijke productcatalogus, of om een trendy glossy met redactionele inhoud: een cover die je visueel grijpt om verder doet bladeren is een goede. Na het lezen van dit blog begrijp je hoe dit werkt. De cover is altijd de eerste bladzijde die je ziet, en is daarom de meest belangrijke bladzijde. Om je magazine te verkopen moet je verleiden tot aankoop. Lees hieronder dé tips over hoe jij de show steelt met een coverontwerp!
Kleur is key! Kleuren doen veel met associaties van mensen. Uit ervaring is gebleken dat covers met een donkere achtergrondkleur en lichte teksten het beste werken. Omdat het direct én gemakkelijk te lezen is. Kleuren die ‘onnatuurlijk’ zijn vallen meer op. Rood in plaats van groen, of ga voor knalblauw in plaats van bruintinten.
Net als je huisdier geef je het magazine een naam. Kort en duidelijk. Zorg voor een korte en bondige naam die je publiek direct begrijpt en vertelt wat ze kunnen verwachten. Magazine Oor laat de lezer direct weten dat de inhoud van het blad over muziek gaat. Laat je titel extra opvallen met een sterk lettertype op een vaste plek. Logischerwijs werkt een titel op de bovenste helft van de bladzijde het best.
Net als veel ‘reclame’ bestaat een goed-ogende cover voor 70% uit beeld en 30% uit tekst en boodschap. Kies voor een mooie illustratie of ga voor een gave foto. Zorg er altijd voor dat het beeld waarde toevoegt aan je magazine. Denk aan het 'What’s in it for me-principe'.
Zo staat er op de Allerhande van AH altijd een perfect gestyled gerecht. En op de Autoweek, je raadt het al: een flitsende auto. Maak je een echte glossy? Dan doen personen het altijd goed. Foto’s van duidelijke gezichtsuitdrukkingen spelen met het inlevingsvermogen van je publiek. Lachende gezichten geven hoger aankoopgehalte. Maak gebruik van rustige scenes en zorg het totaalbeeld mooi clean is, om de juiste aandacht te pakken.
Een druk beeld staat rommelig en veroorzaakt ruis in je communicatie. Denk aan de regel KISS: Keep it simple, stupid. Staat er in je magazine een artikel van bekende mensen of influencers? Gebruik deze dan zeker op je cover om extra aandacht te krijgen. Laat je inspireren en bekijk eens hoe Esquire of Vogue dat doen.
Oké, je cover heeft nu een duidelijke identiteit. Maar wat kan je publiek van de inhoud verwachten? Maak ruimte voor teasers en lok daarmee een actie uit! Denk aan een korte quote van de persoon op de cover, dat lokt uit om verder te bladeren. Hoe dan ook, zorg er altijd voor dat de opmaak van deze teasers in balans zijn met het geheel. Ze moeten niet wegvallen, maar ook niet veel te veel opvallen. Hieronder een aantal tips om je op weg te helpen:
Een cover is al lang niet meer alleen zichtbaar in de postkantoortjes, kiosken en bookstores. Met de cover wil jij de identiteit van het magazine waarborgen en bewaken. De cover is de overkoepelende eye-candy van de inhoud en z’n geheel. Zo’n cover moet werken op grote promotionele posters, social media, ISSUU (online magazine) of andere webshops waar je magazines straks verkocht worden. Denk er daarbij aan dat je cover nog herkenbaar moet blijven op een breedte van minimaal 70 pixels.
Je magazine moet opvallen. Kies bijvoorbeeld voor een ligt afwijkend formaat zoals een A4’tje die een centimeter hoger of breder is. Een goeie cover is soms net een kunstwerk. Veel magazine-uitgevers zorgen dat de cover net zoveel aandacht krijgt als de inhoud zelf. Doe waar je goed in bent en zet gerust een fotograaf, digital artist of kunstenaar in om jouw cover origineel en opvallend te maken.
En zo zien deze tips eruit als de grote jongens in de magazinewereld ze uitvoeren! Welke tip pakt jou het meest?
Esquire is mede door de opvallende covers van fotograaf en designer Carl Fischer een wereldhit geworden.
Het Nederlandse designermagazine zet iedere uitgave een bekende Nederlandse ontwerper op de cover.
Voque heeft zo'n grote bekendheid dat letters mogen wegvallen door de overlap van de fotografie.
Het design van OOR is terug naar het 'oor'spronkelijke design.
Vice staat bekend om z'n grijpende artikelen. Ze vertalen dat beeld prima door op de covers.
De Linda is altijd herkenbaar omdat Linda de Mol er zelf op poseert en direct het onderwerp uitbeeld.
Het gele kader van het logo wekt direct herkenbaarheid op.
Een creatief vormgever met een passie voor branding, gevoel voor vorm en liefde voor advertising. Inspiratie is overal!
Lees meer van Jeroen Kouijzer