secondary Rubia

Cynthia van RUBIA patisserie: “Je kan veel groter uitpakken met Kerst!”

donderdag 27 oktober 2022

Is Kerst de mooiste tijd van het jaar? Voor veel ondernemers in ieder geval wel. Want als het niet de kerstballen zijn die rinkelen, dan is het wel de kassa. Voor Cynthia van RUBIA patisserie is dat niet anders. Ja, voor de omzet is het de drukste maand. Maar dat is niet alles. “Mensen zijn op zoek naar cadeaus, dus je kan veel groter uitpakken. Je legt je klanten echt in de watten.”

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/KpDELKrJ3XM" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

In de Deventer binnenstad vind je op de hoek van de Vleeshouwerstraat een oud pand met witgeschilderde bakstenen en hoge ramen. Gluur door een van die ramen naar binnen en het lijkt of je het atelier van een kunstenaar bespiedt. Een interieur met uitgesproken kleuren, groene stoelen die zo groot zijn dat je je er weer een kleuter in voelt en spotlights gericht op schappen die gevuld lijken met het beste uit Sjakie’s Chocoladefabriek. Midden in dat decor staat een roestvrijstalen werkblad, direct aan het raam. Aan dat blad staat een figuur bij een marmeren plaat. In het daglicht dat naar binnenvalt, spreidt ze zwijgend met een spatel gesmolten chocola over de plaat. Met een andere spatel brengt ze de warme massa bij elkaar, en smeert het daarna nog eens uit. Welkom bij RUBIA patisserie. 2-spatelen 2 copy “Hier maken we alles wat zoet is, maar dan op een vernieuwende manier’, vertelt Cynthia van der Giessen, de jonge oprichter van RUBIA. Na een roerige start, is dit de eerste ‘normale’ feestdagenperiode die ze met RUBIA beleeft.

Sinterklaas of Kerst? “Vroeger zou ik zeggen Sinterklaas, maar daar ben ik een beetje overheen gegroeid. Bij ons thuis luisterden we tussen Kerst en oud en nieuw altijd de Top 2000. Dat blijft voor mij en ons hele gezin een bijzondere periode”.

“Toen we hier met RUBIA begonnen, ben ik Kerst specialer gaan vinden. Je bent meer bezig met cadeaus en mensen verwennen. Voor mijn zaak is het ook de belangrijkste periode.”

Waarom? “Het is qua omzet de drukste maand. En mensen zijn op zoek naar cadeaus, dus je kan veel groter uitpakken. Je legt je klanten echt in de watten. Daar krijgen we ook veel leuke reacties op.”

Wanneer begint Kerst voor je? “In februari zijn we al bezig met de verpakkingen voor het najaar en de Kerst. Na de Pasen beginnen we met de productontwikkeling.” 1-Cynthia voor Pand copy Bedenk je elk jaar weer nieuwe verpakkingen? “Deels wel ja. We hebben een basisassortiment, maar we willen ook jaar een special doos. Bijvoorbeeld voor de bonbons, om toch net even iets extra’s te bieden.”

Hoe bedenk je nieuwe verpakkingen? “Het belangrijkste vind ik dat het past in de stijl die we hebben en in de kwaliteit die we willen bieden. Geen goedkoop karton dus.

Verder ga ik niet snel met de huidige trends. Als iedereen dit jaar sneeuwpoppetjes heeft, vind ik het niet leuk om dat ook te doen. Dus dan kijk ik hoe we dat wel eigen kunnen maken. Dat je wel de interesse die het publiek blijkbaar heeft kan oppakken, maar wel op je eigen manier.” 7-macarons copy Uniek zijn is dus belangrijk. Maar Kerst is ook een groot cliché. Hoe zorg je dat je toch uniek bent? “Ja, dat is lastig. Want je doet altijd wel ergens inspiratie op. Dus wanneer is het echt uniek? Ik wil in ieder geval elke Kerst iets doen wat wij hier zelf nog niet eerder gedaan hebben. Een andere vorm, een nieuw product. En die nieuwe verpakkingen erbij maken het ook weer verrassend.”

En dan je product zelf: wat is de verrassing dit jaar? “Een kerstbal van verschillende soorten chocolade, met marshmallow sterren. Je moet het zien, dan maakt het indruk.”

Hoe verras jij je klanten? “Het belangrijkste is het product. Dat kunnen nieuwe smaken zijn, nieuwe vormen. Als we het product hebben, moet de verpakking erop aansluiten. En ook daarin kun je vernieuwen. Maar het zit ook in kleine details, een stukje extra decoratie. Dat je nog een extra lint om een doos bonbons doet. Dat maakt het plaatje af. Ook al is het een cadeau voor jezelf, je wil dat het er mooi uitziet.” 6-verpakking copy Verrassen je klanten jou wel eens? “Toevallig wel! In juni wonnen we de prijs Starter van het Jaar. Verschillende klanten kwamen toen een cadeautje brengen. Dan sta ik toch wel echt even met m’n bek vol tanden zeg maar. Dat vind ik wel heel erg mooi.”

Presentatie is belangrijk. Wat voor kerstnadrukken leg je nog meer in deze periode? “In het gebak bijvoorbeeld. Daar hebben we altijd een logootje op zitten. In de kerstperiode doen we daar een kerststerretje bij. Kleine details die de standaard feestelijk maken. Qua kleuren gaan we met de seizoenen mee. Wat frisser in het voorjaar, in het najaar wordt het wat donkerder, wat warmer. 4-Advent verpakking copy In de winkel hebben we altijd een grote kerstboom, van vier meter hoog. Daar hangen we elk jaar chocolaatjes en koekjes in. De kinderen mogen er dan iets uitpakken.”

Wat is de verhouding tussen je zakelijke en particuliere klanten? “Over het hele jaar gezien fiftyfifty. Met Kerst en Pasen doen we veel cadeaus, dus dan zijn het in een keer grotere opdrachten. In de zomer is er juist meer toerisme, en dan lopen er veel mensen langs die binnenkomen.”

En hoe verschillen de wensen van je zakelijke klanten met die van je particuliere klanten? “Enorm. Onze horecaklanten bijvoorbeeld, hebben een eigen menu en willen dat wij een deel daarvan uitvoeren. De ene keer hebben wij daar wat meer input bij dan de andere keer. Terwijl de particulieren hier gewoon binnenlopen en kijken wat het aanbod is.”

Wat is het bijzonderste dat je hebt gemaakt voor zo’n zakelijke klant? “Een eetbaar snoepzakje, met inhoud. Dat is iets wat à la minute gemaakt moet worden, en wat wij hier niet kunnen verkopen. Maar wel heel gaaf om aan mee te werken. Het was een echte uitdaging, daar zaten heel wat uurtjes in.” 3-interieur copy Waar kijk je deze Kerst het meest naar uit? “Ik kijk vooral uit naar alle mooie producten die we gaan maken. Die we bedacht hebben om de mensen weer te verrassen. En alle warme reacties die daar dan weer op terugkomen.”


  1. #Klanten
  2. #Kerst

Jan Jaap Holdijk

Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.

Lees meer van Jan Jaap Holdijk
Klantenservice
Telefonisch bereikbaar tot 18:30 uur, vrijdags tot 17:30 uurBekijk openingstijden
Wil je niets missen?
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang de laatste trends, inspiratie en de beste aanbiedingen.
www.fsc.orgFSC® C103631
The mark of responsible forestry
Drukwerkdeal.nl is een FSC-gecertificeerd bedrijf met licensiecode C103631 en certificaatcode CU-COC-816048. Alleen producten gelabeld als zodanig zijn FSC-gecertificeerd.