Brent van Drift: “Je bent zo goed als je laatste event”
Eventorganisator en DJ Brent Roozendaal zet elk jaar bijna 20 events in de markt: van technofeest Drift, via festival Have A Nice Day tot het verse SMKMRKT: deze baas draait er zijn hand niet voor om. In deze aflevering van Expert Aan Het Woord vertelt Brent hoe je een event succesvol promoot en je kerst cool maakt.
Vertel ons eens kort: wie ben je en wat doe je?
Ik ben Brent Roozendaal en ik organiseer evenementen. Ik heb lang ge-DJ’d, dat doe ik tegenwoordig minder. Ik ben onder andere de eigenaar van Drift in Nijmegen, Breakfast Club in Amsterdam en Have A Nice Day in Eibergen. Je kunt me eigenlijk een cultureel ondernemer, of creatief ondernemer noemen.
Drie jaar geleden ben je begonnen met SMKMRKT. Kun je daar meer over vertellen?
Ik vind markten heel tof. En ik had het idee om het marktprincipe om te zetten naar een festival. Je ziet dat er steeds meer waarde gehecht wordt aan specialismes, aan dingen maken. Handwerk, ambachten, kleine bedrijfjes, eerlijke producten. Op SMKMRKT vind je die verschillende energieën samen, dat vind ik echt heel tof.
SMKMRKT is een festival waarbij we rondom een markt een hele festivalbeleving neerzetten. Die markt bestaat uit 40 tot 60 kramen. Daaromheen hebben we nog een heel programma. Met bandjes, een kinderprogramma. SMKMRKT speelt een beetje in op de populariteit van foodfestivals. Ik zag ook die doelgroep, veel mensen die vroeger naar mijn Drift-feesten kwamen. Drift bestaat nu 14 jaar, daar ben ik mee begonnen toen ik een jaar of 20 was. En veel publiek van toen, die hebben nu allemaal kinderen, maar vinden het nog steeds hartstikke leuk om naar een evenement te gaan. Maar dan op een andere manier. Meer bourgondisch, met mooie biertjes, lekkere wijnen. Ja, die dynamiek is heel anders, heel leuk.
Hoe bepaal je de sfeer van zo’n festival?
Je begint natuurlijk met je artwork. Daar moet een ziel inzitten, een verhaal. Dat moet kloppen. Dat artwork vertaal je door in het straatbeeld, en online. Dat bepaal je samen met je team. Het moet voelen als een hele grote huiskamer. Dat hadden we ook in onze housefeesten zoals Drift al een beetje. Het ligt ook heel erg aan je locatie. En als die niet mee zit, kleed je het aan. Dan zetten we er tipi’s in, je werkt veel met licht. Je zet er de goeie stoeltjes en tafeltjes in, je maakt hoekjes. Het moet een beetje een goed georganiseerde chaos zijn. En ook veel energie. Al die ondernemers en bezoekers, die brengen energie mee. Dat brengt al snel sfeer, helemaal als mensen een drankje op hebben.
Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld voor het eerst de Nijmeegse Kerstborrel opgezet. Mensen vinden dat leuk, dacht ik. Het is een soort start van je kerstvakantie. Gewoon effe katjelam gaan, weetjewel, en we hadden een kersttruienwedstrijd. Dat was gewoon hartstikke leuk, een megasucces.
Je moet ook trends aanvoelen: wat gaan mensen tof vinden? Hoe voel je dat aan?
Gewoon kijken, observeren. Ik ben wel echt een ondernemer, ik heb elke maand wel 10 ideeën. Maar het is denk ik toch een soort fingerspitzengefühl. Ik ga nu bijvoorbeeld Gourmadness doen. Gourmet is natuurlijk best wel oubollig. Maar als je dat op een nieuwe manier neerzet, en de juiste mensen pikken dat op, dan kan het heel erg leuk worden. Je moet het wel met oprecht enthousiasme kunnen verkopen. Je moet het echt voelen. Ik veins niets. Ik doe het ook niet voor het grote geld, ik blijf dicht bij mezelf. Je zou dit soort dingen ook fakking commercieel neer kunnen zetten. Maar we zijn gewoon lange termijn, stapje voor stapje.
Hoe zorg je er nou voor dat iets als Kerst toch niet cheesy wordt?
Je hebt een bepaalde kerstgedachte, bepaalde elementen. Samen eten, dingen delen, cadeautjes kopen. Dat is heel erg kerst. En dan gaan we over the top. Iedereen kersttruien aan, vette hits draaien, veel kerstversiering. Juist door vol gas te gaan, ga je voorbij het oubollige.
Je organiseert best veel evenementen. Hoe promoot je ze? Is dat per evenement verschillend?
Ja, zeker. Ik organiseer bijna 20 events per jaar. Elk event heeft een eigen aanpak en een eigen plan. Achter Drift bijvoorbeeld zit echt een flink marketingplan. Sommige dingen gaan heel erg vanzelf, en sommige dingen moet je meer pushen. We zijn heel erg online gericht. Maar het is ook erg analoog. Ik geloof heel erg in de combinatie van online en offline. Er zijn ook genoeg mensen die niet op Facebook zitten.
__En analoog, dat is bijvoorbeeld wildplakken?
Ja. Je hebt verschillende campagnes: binnenverspreiding, vooral in cafés. We hebben een boel eigen promotors. Jongelui die het leuk vinden en die de universiteiten pakken. Die ook flyeren en af en toe fietsflyeren. En ja, gewoon wildplakken. En af en toe grote zuilen inzetten.
Het moet een beetje vanzelf gaan, mensen moeten het wel leuk vinden. Ik geloof er niet in dat je een evenement kunt kapotpromoten, er moet wel animo voor zijn. Anders kun je nog zoveel posters plakken, met gebakken lucht kom je er niet. Je bouwt een band op met je bezoekers, en je bent zo goed als je laatste event.
Heb je nog tips voor ondernemers die iets met een event willen doen?
Wat belangrijk is, is dat je doet waar je in gelooft. En dat je ook doet waar je zelf goed in bent. Als iemand anders iets beter kan dan jij, dan kun je dat beter door een ander laten doen. Ik geloof wel dat je met doorzettingsvermogen, enthousiasme en een plan heel wat kunt. Dan moet het lukken.
Er komt een heleboel kijken bij het organiseren van een evenement. En op de dag zelf kan het aardig hectisch worden. Een draaiboek geeft je op dat moment weer overzicht. Bekijk hier hoe je in 11 stappen een donders mooi draaiboek maakt.
Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.
Lees meer van Jan Jaap Holdijk