Drukwerkdeal laat zien wie je bent. Daarom gaan we elke twee weken langs bij een klant met de vraag: wie ben je en wat doe je? Deze week gaan we op bezoek bij een bedrijf dat administratie voor bedrijven simpel maakt: Moneybird. In Enschede spreken we medeoprichter Joost Diepenmaat over zijn doel: jou zo min mogelijk tijd laten besteden aan je administratie.
Moneybird is een online tool om je administratie te doen. Het is ontstaan uit een probleem waar ik als ondernemer tegenaan liep: je levert een product of dienst aan een klant, en dan moet je een factuur maken. Boekhoudpakketten die daarbij helpen zijn best wel complex. Het alternatief is een factuur maken in Word en Excel. Moneybird zit daar precies tussenin. Wij helpen kleine ondernemers om op een eenvoudige manier hun boekhouding te doen.
We proberen mensen heldere inzichten te geven en accuraat te laten werken. Vaak doe je de boekhouding op het moment dat het moet: een keer per kwartaal voor de btw-aangifte. We proberen een gedragsverandering te creëren door jou dat real-time te laten doen. Hoe eerder jij dingen verwerkt in je administratie, hoe nauwkeuriger het is en hoe beter inzicht jij daardoor krijgt. Doordat jij alles hebt bijgehouden in Moneybird, ontstaat er een btw-rapportage. En die kun je gewoon overnemen. Je logt even in bij de Belastingdienst, neemt wat getalletjes over en that’s it.
Acht jaar geleden zo’n beetje, in m’n studententijd. We zijn begonnen met alleen het maken en versturen van een factuurtje. En dat sloeg goed aan. Toen kwam de periodieke factuur. Er zijn bedrijven die compleet op onze automatische periodieke facturen lopen. Die besparen daar uren per maand mee.
Onze doelgroep bestaat voor een groot deel uit zelfstandigen en kleine mkb’ers. Vaak zijn het frisse ondernemers. Mensen die op een efficiënte manier willen ondernemen. Dat is een heel breed spectrum. Je kunt het zo gek niet bedenken: van klusjesmannen tot advocaten, en zelfstandigen tot kleine bv’tjes.
De definitie marketing vind ik altijd een moeilijke. Ik denk dat het begint bij een veel beter product neerzetten dan de middelmatigheid. Dus proberen om iets te bouwen dat mensen écht nodig hebben. Marketing is gewoon heel veel mensen enthousiasmeren voor je product. Bij ons was dat de kern. Op verschillende vlakken hebben we wel dingen geprobeerd, maar we merken dat we organisch groeien. Onze groei is echt een curve.
Je hoeft niet het braafste jongentje van de klas te zijn. Af en toe mag je best een statement afgeven, bijvoorbeeld op events of in je blogs. Maar in de basis moet je gewoon het beste product maken. Je moet daar gewoon koploper in zijn. We hebben geen marketeer in ons team. Maar wel acht developers en een supportafdeling. Dat is ons meer waard.
Af en toe zetten we drukwerk in. Bijvoorbeeld voor visitekaartjes, of een roll-up banner als we op een stand staan. En toevallig hebben we mutsen van jullie, voor het personeel.
Oh, ik heb heel veel ambities. Ons doel is om ondernemers happy te maken met het doen van hun administratie. En ik zie in ketendigitalisering, in de bancaire wereld, dat we daar over 10 jaar gigantische stappen in gemaakt hebben. Over een jaar of 10 hoeft een ondernemer nog maar heel weinig tijd kwijt te zijn aan zijn administratie.
Ik denk dat het misschien wel ongezond is om doelen te hebben. Mijn ervaring is dat mooie ideeën en dingen waar ik energie van krijg, spontaan ontstaan. En dat ik daar dan op een krachtige manier naartoe werk.
We proberen hard te gaan, maar niet te hard. Het is alsof je door de mist loopt. Je rijdt door die mist, maar je wil nergens tegenaan rijden. Dan heb je een bepaalde snelheid die gelimiteerd is, die vertrouwd is. En die snelheid, dat is de goede snelheid. Om de dingen te doen waar je controle over houdt. En als je dat doet komt er heel veel energie in je organisatie los en struikel je waarschijnlijk niet. Als ik dat kan doen met ons fantastisch leuke team, dan vind ik dat een mooie snelheid.
Ik vind dat je heel goed moet kijken of je idee wel toegevoegde waarde heeft. Uiteindelijk moet een bedrijf een bepaalde hartslag vinden. Je moet een doorloop hebben. Dat is geld, dat zijn goede mensen. Om door de mist te lopen moet je een bepaalde energie hebben. Die kan pas ontstaan als je echt in iets stapt waar ruimte voor is. Een product of dienst kopiëren en dat goedkoper in de markt zetten is meestal geen goed businessplan. Ik denk dat je als ondernemer moet opschrijven wat je als succesvol ervaart om er in de toekomt verder mee te gaan. En als je dat na een jaar niet haalt, moet je ook zo eerlijk zijn om ermee te stoppen.
Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.
Lees meer van Jan Jaap Holdijk