Drukwerkdeal laat zien wie je bent. Daarom gaan we de komende maanden langs bij onze klanten met de vraag: wie ben je en wat doe je? Deze week schuiven we aan bij Jorick van Raalten. Al van kinds af aan helemaal kaartgek. Sinds een jaar combineert hij dat met zijn interesse voor infographics. Met als resultaat: de op maat gemaakte kaarten van Kunst in Kaart.
Kunst in Kaart is een webshop met een breed aanbod aan verschillende steden, wereldkaarten en landkaarten in verschillende stijlen. Ik combineer geografische data met vormgeving. Met als eindproduct een decoratieve poster, vergelijkbaar met kaarten die vroeger ook veel bij mensen aan de muur hingen.
Voor mijn mozaïekkaarten begin ik altijd met stratendata, het cartografische gedeelte. Daar ben ik toevallig drie weken geleden voor afgestudeerd. Vanaf daar is het verder handwerk. Al het water is met de hand getekend, de bruggetjes, de ondergrond. Dat is in Nederland makkelijker dan in bijvoorbeeld Indonesië. Hier heb je mooie gemeentegrenzen, vastgelegd op gemeenteplattegronden. Die data is alleen XYZ, coördinaten. In mijn studies heb ik geleerd hoe je die data omzet naar een vectorbestand. In Illustrator voeg ik daar dingen aan toe, gum ik zaken weg.
Op een landkaart geef ik alleen de echte hoofdwegen en het spoornetwerk aan. Op een stadskaart, daar is elk weggetje en elk bospaadje op aangegeven. En met de mozaïekkaarten kun je nog veel meer detail weergeven. Dat is voor Nederland makkelijker dan Oeganda bijvoorbeeld. In Nederland hebben we open data die je mag gebruiken. Dat is een ideale basis voor mijn kaarten.
Ik mocht een afstudeeronderzoek doen voor mijn studie Geodesie & Geo-informatica. Dat is de aarde in kaart brengen met wiskunde en natuurkunde. Voor het vak Visualisatie kregen we de opdracht een interactieve kaart te maken met achterliggende geografische informatie. Dat vond ik steeds leuker worden. Ik koos voor de minor Datavisualisatie en Infographics op Hogeschool Utrecht. Daar leerde ik echt omgaan met: hier heb je een paar gig aan data, maak er maar iets leuks van. De data is het verhaal, dat moet je vormgeven.
Dat deed ik met de kaart die ik maakte voor de Tour de France in Utrecht, vorig jaar. Ik had het geluk dat ik ermee op de markt stond in Utrecht, tijdens de rit daar. Daar kwamen veel mensen op af die vroegen of ik ook Haarlem of Amsterdam had. Dat waren de eerste aanvragen. Dat was voor mij het startschot om te onderzoeken of er markt is voor deze kaarten. Hoe begin ik een webshop? Wat zijn mijn concurrenten? Veel heb ik er niet, ze zijn op een hand te tellen. En op het vasteland van Europa heb ik geen concurrenten. Dat is een gat in de markt dacht ik, daar ga ik mee beginnen.
Op een gegeven moment had ik Amsterdam, Haarlem, een paar steden waar vrienden wonen. Elke keer deed ik dat gratis, maar vooral in mijn mozaïekkaarten zit een boel handwerk. Hoe kon dat efficiënter? Nou, ik ben een Kickstarter-project begonnen waar iedereen kon betalen voor zijn of haar eigen stad. Ik hoopte op grote steden als Londen en Parijs, want die zou ik later ook aan een groter publiek kunnen aanbieden. Dat was een succes: ik behaalde mijn doel al binnen een week. En na een maand had ik een mooi startkapitaal. Ik maakte kaarten van bekende steden, maar ook van Soldotna in Alaska en kleine dorpjes op Hawaï.
Millennials vooral. Je gaat in je eerste huis wonen en je gaat je huis aankleden met allerlei leuke interieurdingetjes. Zo’n 80% is vrouw, die bepalen het interieur. Ze zijn geïnteresseerd in iets decoratiefs, iets persoonlijks voor aan de muur. Een persoonlijk verhaal. Dat probeer ik ook altijd mee te geven. Vanochtend bijvoorbeeld, mailde een man uit Lochem mij dat zijn nieuwbouwwijk nog niet op de kaart stond. Hij stuurde me bouwtekeningen van de complete wijk op zodat ik die in een nieuwe kaart kon verwerken. Dat vind ik ook nog steeds het leukste, als mensen foto’s of verhalen sturen.
Ha, goeie. Ik bereik bijna al mijn klanten via <a href="https://www.instagram.com/kunstinkaart.nl/" target="_blank" rel="noopener">Instagram</a>. Omdat vrijwel alle kaarten plaatsgebonden zijn, is het daar makkelijk mensen te bereiken die een kaart willen kopen. Want je weet dat mensen in Haarlem en omstreken die kaart interessant vinden, of dat mensen uit Maastricht en omstreken die kaart willen hebben. Instagram is perfect daarvoor. Dan doe je #haarlem en dan ben je heel makkelijk te vinden. Als je een nieuwe kaart hebt, moet je daar altijd goed op inspelen. Via Facebook en Twitter is het iets lastiger, daar doe ik haast niks. Alles wat ik plaats op Instagram, wordt daar wel automatisch doorgeplaatst. Je hebt natuurlijk wel Facebookgroepen voor steden en dorpen, maar ik vind het eigenlijk perfect gaan zoals het nu gaat.
Ik hang nu in 14 winkels, meestal interieurwinkels. Van hele luxe interieurwinkels tot winkels met kleine hebbedingetjes. Niet alleen in Nederland, ook in Oslo, Barcelona en Parijs. En ik ben bezig met een winkelier in Londen.
Op de korte termijn wil ik zoveel mogelijk mensen blij maken met hun eigen stad. Tot ik bijna alle steden van Nederland heb. In ieder geval alle grote steden. Daar heb ik een grote database met kaarten voor nodig en die breidt nu gestaag uit. En als ik dat eenmaal heb, wil ik meer naar de zakelijke markt gaan. Ik werk nu samen met Izi Deco. Die gaan mijn kaarten op de zakelijke markt aanbieden. Als naadloos behang en als textielplaten voor echt grote kantoorpanden. Dat is de middellange termijn. Op de lange termijn wil ik internationaal doorbreken. Zeker met mijn mozaïekkaarten, daar heb ik 0 concurrentie op.
Goed begin is het halve werk. Ik heb er echt een half jaar over gedaan om te analyseren wat de mogelijkheden zijn. Past het in de huidige markt, wat zijn de trends voor de toekomst? Analyseer goed wie je concurrenten zijn, hoe je beter en persoonlijker kan worden. Daarnaast is echt het contact met de klant belangrijk. Positieve feedback van mijn klanten is mijn grootste trigger om hiermee door te gaan. Weet waar je aan begint, wat je mogelijkheden zijn, maar ook zeker wat je valkuilen zijn en wat je concurrentie doet. Sta 200% achter je eigen product en hou het heel persoonlijk. Door korte lijntjes bereik je veel meer.
Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.
Lees meer van Jan Jaap Holdijk