In het Havenkwartier in Deventer waar dagelijks schepen aanleggen, staat een oude loods met een gebogen dak. Een muurschildering en terras voor de deur verklappen dat het niet zomaar een loods is. Dit is PUNT, een creatieve eventlocatie en café. Eigenaren Egbert Scheffer en Laurien Mink vertellen wat hun locatie zo bijzonder maakt en hoe zij hun concept in de markt zetten.
Egbert en Laurien zijn al veertien jaar een stel. Ze hebben twee kinderen en sinds november 2019 hebben ze ook samen een zaak: PUNT. Voor Laurien is deze nieuwe vergaderlocatie deels vertrouwd terrein. “Onder de naam Deventer PIT had ik verschillende vergaderlocaties in de binnenstad”. Egbert: “Ik ben nu tien jaar ondernemer in het creatieve vak. Twee jaar geleden zei Laurien, ‘Ik wil wel een stapje groter’.” Laurien: “En toen kwam dit pand in beeld”. PUNT was geboren.
E: “Sowieso is het gevoel hier anders als je binnenkomt. Bij hotels en dergelijke heb je een bepaalde sfeer. Die kan je prettig vinden, die kan je iets minder inspirerend vinden. Ik denk dat onze ruimte erg inspirerend is. En daarbij kunnen wij creatief meedenken in een heleboel evenementen”.
L: “Dat zit vooral aan Egberts kant. Hij biedt zelf onder andere tape-art workshops en stop-motion workshops aan. En we zijn nu aan het bedenken welke creatieve activiteiten je kunt doen als onderbreking van een teamdag. Je kan bijvoorbeeld eerst vergaderen, lekker lunchen en daarna een leuke activiteit doen”.
E: “En de ruimte hebben we zo gemaakt dat die heel flexibel in te richten is. Een vergaderopstelling naar keuze of helemaal zonder tafels met een band bijvoorbeeld”.
L: “We doen alles naar de vraag van onze gast. Die creativiteit zie je hier overal in terug. Niet alleen in de gastvrijheid voor de beleving van de gast, ook door andere dingen te laten zien dan standaard”.
L: “Meteen toen ik het pand binnenliep, dacht ik, dat is gaaf. Je ziet de trekstangen lopen die het pand overeind houden. De hoogte van het plafond vond ik heel tof. Dat wilden we graag behouden. Maar het moest niet een grote betonnen bak worden. Wil je hier comfortabel kunnen zijn in de winter, dan moest er vloerverwarming in, dan moest er isolatie komen, dat soort dingen. We wilden heel graag de industriële look en bepaalde elementen behouden. En dat moest een mooie mix worden. Plus, we wilden eigenlijk iets groter. Dat betekende ook dat we zo slim mogelijk met de ruimte om moesten gaan”.
“Toen kwamen we in gesprek met architectenbureau Studio Groen+Schild, hier ook op het Havenkwartier. We wilden iets met een kast, een doos, een kubus in het midden. Dat hebben ze vertaald naar een verdiepingshoge kast. Het geeft je een huiselijk gevoel, maar je hebt echt een enorme houten kast in het midden staan. Aan de ene kant zijn daar de wc’s in verwerkt, aan de andere kant de keuken. En aan de beide andere zijden zijn er de pantry’s in verwerkt.”.
E: “We hebben ook voor een zwarte lambrisering gekozen, waardoor je een knusse sfeer creëert in een grote ruimte. Dus ook met een klein groepje voelt het nog steeds heel prettig”
L: “Ik ben heel blij met het resultaat. Het is precies geworden zoals we hadden gedacht”.
E: “Niets is zo moeilijk als een logo voor jezelf verzinnen. Maar we zijn op iets uitgekomen waar ik heel trots op ben. Vanuit daar zijn we verder gaan bouwen en hebben we eerst stickers besteld. Ik geloof heel erg in stickermarketing. We hebben postkaarten gemaakt, zoals deze. Daar schrijven we berichtjes op aan onze gasten. Met Valentijn. Maar ook als een offerte niet doorgaat. Dat blijven nog steeds potentiële gasten. Gasten kunnen zo'n kaartje ook meenemen en aan iemand anders sturen. We hebben ook tipkaartjes, waar je minpunten en verbeterpunten op kunt zetten. Niets is zo belangrijk als naar je gasten te luisteren”.
L: “Tips van gasten zijn goud waard. Of je het wel of niet gebruikt, het zet je wel even weer stil en daar ga je over nadenken”.
E: “Als je al die punten opschrijft, dan ben je spekkoper”.
L: “We hebben ook kleine visitekaartjes gemaakt met daarop ‘Blik is beter’. Die doen we bij de drankjes die we bewust allemaal in blik serveren”.
E: “Je krijgt vaak vragende blikken als je blik op tafel zet. Met zo'n kaartje geef je er net wat meer aandacht aan. Iedereen denkt 'Oh, blik is beter? Wat slim eigenlijk!' En we hebben borden op de ramen, in plaats van stickers. We wilden flexibel zijn, zodat we met meerdere groepen kunnen werken. Je kunt dan duidelijk aangeven welke ingangen ze kunnen gebruiken”.
E: “Ik ben een ontzettende podcastfan. Voor PUNT wilde ik daar ook iets mee, dacht ik. De Puntkast Podcast, vernoemd naar de grote kast hier. We gaan in gesprek met leveranciers, met gasten, soms met elkaar. Leveranciers hebben vaak goeie tips, of ze denken met je mee. Dat lijkt me heel leuk om vast te leggen.”
L: “We hebben hele waardevolle samenwerkingen met leveranciers als restaurant No.11 en de Broodbode. Je bent allemaal ondernemers, je hebt allemaal hart voor je eigen onderneming. Het is belangrijk dat je elkaar versterkt”.
Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.
Lees meer van Jan Jaap Holdijk