secondary jackies

Niels over marketing bij Jackies New York Cuisine: "Je buitenkant vertelt je verhaal"

maandag 17 maart 2025

Een restaurant runnen is meer dan alleen goed eten serveren. Zeker als je zeven dagen per week bomvol zit, wil je dat alles tot in de puntjes klopt. Marketing en vormgeving spelen hierbij een belangrijke rol. Niels is leidinggevende en marketingmanager bij Jackies in Deventer. Hij deelt zijn visie op gastvrijheid, visuele identiteit en de onmisbare plek van drukwerk in de restaurantbeleving.

Jackies NYC is met haar elegante interieur en prominente rode lippen op de wand een begrip in Deventer. Al bijna 17 jaar serveert het restaurant niet alleen uitstekende gerechten, maar staat het ook bekend om de uitzonderlijke service en gastvrijheid. "Bij veel restaurants ligt de prioriteit bij het eten, maar bij ons staan de gastvrijheid en service echt op één," legt Niels uit.

Van stedenbouwkundige naar marketingmanager

Als marketingmanager van Jackies heeft Niels een ongebruikelijke achtergrond. "Ik studeerde stedenbouwkundig ontwerpen en was altijd al creatief bezig. Die grafische vaardigheden zet ik nu in voor het restaurant." Bijna vier jaar geleden begon hij in de bediening, maar al snel groeide zijn rol. "Naast het bedienen van gasten ben ik ook achter de schermen creatief bezig met de menukaarten, websites en het grafische deel. Dat vind ik hartstikke leuk."

afb jackies-1

Een sterk merk, binnen én buiten

Hoe zorg je ervoor dat een restaurant opvalt? "Als Jackies zitten we net iets buiten het Brinkgebied, waar de meeste restaurants zitten. Daarom is het extra belangrijk dat ons exterieur in orde is," vertelt Niels. "Het begint al buiten, met een duidelijk zichtbaar stoepbord en menukaarten. Zodra mensen langslopen, moet het opvallen, zodat ze denken: hier kunnen we lekker eten, dit ziet er goed uit."

De kenmerkende visuele identiteit van Jackies speelt hierbij een sleutelrol. "Al jaren hebben we de rondingen op onze ramen en in onze communicatie. Een klassieke, elegante en chique stijl die verwijst naar Jackie Kennedy, naar wie het restaurant vernoemd is."

afb jackies-2
afb jackies-3

Drukwerk als visitekaartje

Voor Niels is drukwerk onmisbaar in de totaalbeleving van het restaurant. "Het oog wil ook wat. Niet alleen met het eten, maar ook met de menukaarten. We werken vier keer per jaar met een nieuwe menukaart, elk met een eigen design."

Een recente innovatie is het 'Menuzine' – een combinatie van menu en magazine. "Hierin vertellen we meer over wat Jackies is, wie er werken en waar we voor staan. We zetten bijvoorbeeld een collega in het zonnetje en leggen uit waar de naam Jackies vandaan komt."

afb jackies-6

Consistentie in alle details

"We bestellen al ons drukwerk bij Drukwerkdeal. Naast menukaarten, kinderkaarten en cocktailkaarten hebben we bijvoorbeeld ook kleine klapblokjes om bestellingen te noteren, en stickers voor onze bakken en dozen. Alles moet voorzien zijn van ons logo, zodat het zichtbaar is voor gasten en netjes overkomt."

Voor het komende terrasseizoen heeft Jackies nog meer plannen. "Ook op ons terras willen we innovatief blijven. Zo blijven we direct herkenbaar, zelfs vanaf de andere kant."

afb jackies-4

Ambassadeurs van je eigen merk

Wat Niels' rol als marketingmanager bijzonder maakt, is dat hij onderdeel is van het team dat dagelijks in het restaurant werkt. "Het is heel belangrijk dat iemand die in het restaurant werkt ook de marketing doet, omdat diegene het bedrijf door en door kent. Je weet precies wanneer iets niet goed staat op een foto en hoe het wel moet. Een externe marketeer kent niet alle kleine dingetjes van het restaurant."

Deze aanpak werpt zijn vruchten af. "We zitten zeven dagen per week vol. Dat is luxe," zegt Niels trots. "Mensen vinden ons online of komen binnen via mond-tot-mondreclame. Ze horen van vrienden of familie: 'Als je in Deventer bent, moet je bij Jackies eten.' Dat is natuurlijk hartstikke leuk om te horen."

afb jackies-5

De puntjes op de i

"Alles moet kloppen van begin tot eind,” vertelt Niels. “We willen dat gasten zich welkom voelen. Daarom houden we de deur voor ze open en nemen we hun jas aan. Als ze aan het einde van de avond weer naar huis gaan, doen we een persoonlijke notitie bij de rekening en helpen we ze met hun jas."

Het is precies die aandacht voor detail die Jackies onderscheidt. "Als je als restaurant ook nadenkt over het ontwerp en het design, zegt dat iets over hoe je de puntjes op de i zet. Het laat zien hoe je ervoor zorgt dat gasten net dat extra beetje service krijgen."