Op een knus pleintje in Amsterdam Oud-Zuid wordt het geluid van een loom voorbij rochelende SUV overstemd door spetterend frituurvet. En mengt de geur van Chanel no. 5 zich met die van de lekkerste kroketten. Dit is waar Sammy Berendsen en Pebbles van Noorden hun Frietboutique vestigden: haute friture in het chicste hoekje Nederland. Met hun frietconcept wonnen zij het RTL Z-programma De Groei Challenge. We interviewden de vriendinnen samen met jurylid Marco Aarnink om te ontdekken hoe je van je kleine droom een groot succes maakt.
In De Groei Challenge gaat de jury op zoek naar de ultieme scale-up: een jong bedrijf bomvol belofte om uit te groeien tot iets veel groters. Sammy en Pebbles wonnen de laatste editie met hun Frietboutique. Niet alleen een hippe zaak waar je de lekkerste friet haalt: Frietboutique is ook leverancier van diezelfde topfriet aan horecagelegenheden van niveau in Amsterdam en omstreken. Een concept waar rek in zit, vond ook jurylid en oprichter van Drukwerkdeal Marco Aarnink: “Wij stonden als jury met de oren te klapperen om de cijfers die ze lieten zien!”
Pebbles: dat is Sammy, en ik ben Pebbles. En we zijn vier jaar geleden met de IJsboutique gestart. Meteen een succes, al kwamen we er snel achter dat Nederlanders geen ijsjes eten in de winter. Dus moesten we op zoek naar een passende combinatie. Toen werd de Frietboutique geboren. We zijn veel gaan bakken en experimenteren. Overal frietjes gegeten in heel Nederland. En nu zijn we ervan overtuigd dat we de lekkerste frietjes bakken van Amsterdam. Nederland zelfs, durven we wel te zeggen. En daarmee gaan we de wereld veroveren!
Sammy: We kennen elkaar van Ibiza, waar we allebei een seizoen gewerkt hebben. Toen hebben we ontdekt dat we allebei houden van ondernemen. Werken vanuit je hart, met passie.
P: Voor de vriendschap is er eigenlijk niets veranderd. Tuurlijk is het wat intenser. Maar we zitten op één lijn. We hebben een positieve kijk op het leven en misschien een naïeve manier van ondernemen. Maar dat vinden we superfijn.
Marco: Absoluut. Ik heb altijd vanuit buikgevoel ondernomen. En ik ben Drukwerkdeal ook begonnen met een studiegenoot. Maar je loopt toch tegen dingen aan. Daarom moet je dingen echt goed vastleggen.
Dit is een heel creatief bedrijf. Ze gaan leuk om met klanten, lachen veel. En door die creatieve basis is het zo’n succes. Maar al die creatieve mensen hebben als grote valkuil dat ze te veel vanuit gevoel doen. Ze staan heel positief in het leven, maar kunnen ook behoorlijk teleurgesteld worden. Maar weet je, als je niet positief in het leven staat, ben je geen leuk persoon meer.
P: Nee, en dat wil ik ook niet. Tuurlijk willen we dingen beter vastleggen. Maar we willen altijd blijven ondernemen op basis van vertrouwen. Voor onze leveranciers, voor onze gasten, voor ons team. Af en toe word je teleurgesteld, maar dat weegt voor mij niet op tegen wat je ervoor terugkrijgt.
M: Nog niet.
P: Nee, misschien straks wel…
M: Maar dat is ook het punt. Ik denk dat zeker de helft van de klanten hier niet zozeer voor de friet komt, maar echt voor jullie. De sfeer, de plek. Het gaat niet alleen om het eindproduct. Het gaat om de hele beleving.
S: Als heel leuk en succesvol. We hebben veel leuke mensen ontmoet. Heel goede hulp gehad.
P: Het ging allemaal ook niet vanzelf. Het was een pittige periode, waar je middenin de ontwikkeling van je bedrijf zit. Soms dacht ik bij mezelf, het is zo druk, zo heftig allemaal! Dan vergeet je bijna hoe bijzonder het is dat je in zo’n tv-programma zit en dat je de mogelijkheid hebt om jezelf zo te laten zien.
S: Het is natuurlijk best wel een korte periode om heel veel dingen te veranderen aan je bedrijf.
S: Ja, maar dat gaat niet in één keer. Dat heeft gewoon tijd nodig. We zijn er nu nog steeds mee bezig.
P: Tijdens de opnames waren we bijvoorbeeld bezig met een tweede zaak. Die knoop is nu pas doorgehakt.
M: Als jury wilden we jullie niet zozeer veranderen, maar jullie op een andere manier laten nadenken. Zodat je net wat harder stappen durft te maken. We zagen bij jullie veel verandering, ook in je gedrag naar elkaar toe. In wat je met je zaak deed, hoe je naar je merk ging kijken. Dat wilden we graag zien.
P: Door jullie bekeken we ons bedrijf van een afstand. Dat maakte dat we echt trots werden. We zijn echt een bedrijf aan het opbouwen. En niet zomaar een bedrijfje.
M: Heel onzekere meisjes hè?
S: Zelfs de bank neemt ons nu serieus.
M: Dat is een mooi punt. Jullie lieten je cijfers aan de jury zien. Nou, die waren echt fenomenaal. Zelf zeiden ze: Oh, is dat goed dan? Uh, ja, dat is echt heel goed! We stonden als jury met de oren te klapperen om wat er gebeurde. Zij stonden daar heel relaxt in.
M: Ik herken heel erg wat zij zeggen. Je zit in een sneltrein en vergeet naar buiten te kijken. Totdat je erop gewezen wordt.
M: Toen ik Drukwerkdeal verkocht. Dan pas ga je terugkijken, want ik zat altijd in die trein.
M, met een knipoog: Dat weet ik niet meer hoor.
S: Hij is bezig met een nieuw programma hè, haha!
M: Wij waren heel erg te spreken over hun aanpak. En de manier waarop ze zelf hun groei structureren. Eigenzinnig, creatief, vol beleving. Ze zijn beiden zo bleu, zo gewoon, en eigenwijs leuk. Bijvoorbeeld met de externe keuken waar ze friet voorbakken voor de horeca, een enorme stap die ze al genomen hadden, zeer professioneel. Ze waren zelfs al op zoek naar een tweede locatie, reden al met een busje rond. Ze waren eigenlijk al drie stappen verder dan dat ze zelf door hadden. Echt ondernemend en vooral met een grote glimlach!
S: Een tweede zaak.
P: En hoeveel procent groeien met het leveren aan restaurants?
S: 30.
M: 30? Poeh. Da’s leuk.
P: Door het programma hebben we ontdekt dat de eigen zaak én het leveren aan horeca in de omgeving elkaar versterken. Een eyeopener.
S: Als we nu een nieuwe zaak beginnen, sluiten er weer nieuwe restaurants aan. Dat zei ik laatst ook tegen Peb, je moet het zo zien, dit is nu Amsterdam. Daar hebben we nu 30 restaurants waar we aan leveren. Elke vestiging die we openen, daar komen weer 30 restaurants bij. En als dat zo is, moeten we weer naar de volgende locatie.
M: Dat zijn mooie doelen. En niet te ambitieus, leuk.
S: En we vinden het gewoon heel belangrijk dat elke zaak zijn eigen verhaal heeft. Dat je ziet dat er echt liefde inzit. Dat vinden we heel belangrijk.
Je vindt de Frietboutique op de Johannes Verhulststraat 107 in Amsterdam. Hun frietjes liggen op het bord bij onder andere Ron Gastrobar (van sterrenchef Ron Blaauw), het Hilton Hotel en restaurant Bridges. Binnenkort openen Sammy en Pebbles de tweede Frietboutique. Benieuwd waar? Volg ze dan op Facebook.
Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.
Lees meer van Jan Jaap Holdijk