Bedrijven met flexibele krachten naar hun top helpen: dat doet In Person Uitzendbureau. En vanaf deze week zie je ze dagelijks in onze nieuwe tv reclame. Reden genoeg om eens op de koffie te gaan bij marketingmanager Rick Schrijver en chief creative Jim Kok om verder kennis te maken met dit ambitieuze uitzendbureau.
Jim: Jim Kok, sinds kort chief creative. Binnenkort werk ik hier vijf jaar. Eerst ‘in het veld’ en bij inhousevestigingen. Nu zit ik samen met Rick in het marketingteam waar ik de creatieve leiding heb en Rick marketingmanager is. Eigenlijk zorg ik dat In Person zo cool mogelijk blijft. Rick: En ik ben Rick Schrijver. Sinds 2012 marketingmanager bij In Person, en verantwoordelijk voor alles wat met merk en marketing te maken heeft. Enerzijds het merk naar buiten brengen, het merk groot maken. Anderzijds ook het merkwaardig maken en houden van In Person. Dat betekent dat op het moment dat jij binnenkomt, jij altijd dat In Person-gevoel krijgt. R: Dat is onze grootste uitdaging. Wij geloven dat je met het hele bedrijf een consistente beleving moet neerzetten om een organisatie te laten groeien. Als mensen bij ons komen werken, nemen we ze enorm mee in wat onze spirit is. Als je kijkt naar onze branche: het verschil wordt echt gemaakt op basis van mentaliteit en drive.
R: Herman Kok, de oprichter, komt bij Randstad vandaan. En hij dacht: dat kan ik beter, veel beter. Het moet persoonlijker, er moet meer drive in, meer ondernemerschap. Als je echte liefde voor klanten hebt, echte aandacht, dan ga je het verschil maken. Dat is ook gebeurd. We zijn lang een regionaal bureau geweest, heel sterk in Twente. En nu zijn we een landelijke partij. We hebben kantoren in Polen, we zijn actief in België, soms in Frankrijk. J: Slowakije ook nog. R: Slowakije ook ja. Maar onze roots liggen nog steeds hier.
R: In Person is specialist in flexibele arbeid. Dat doen we in de breedste zin van het woord. We helpen bijvoorbeeld de schilder die extra hulp nodig heeft. Bij onze uitzendkantoren helpen we klanten die 20 tot 70 uitzendkrachten nodig hebben. En dan zijn er de grote inhouse locaties. Bij PostNL, DHL, Timberland, Apollo Vredestein, RAI Amsterdam is een grote. Soms heb je ergens 40 man aan het werk, en straks in september werken er 1000 mensen per dag bij de RAI. Dat is huge.
R: Het ligt natuurlijk aan de klus die we hebben. Over het algemeen gaat het om uitvoerend werk in de maakindustrie, logistiek, food en horeca. Heftruckchauffeurs, productiemedewerkers, logistiek medewerkers. Bij de RAI zie je dat we heel veel studenten aan het werk hebben. Wel zoeken we altijd naar die vonk in iemands ogen.
R: Door mensen een verhaal te geven. Nu werken er ongeveer 250 mensen bij ons. Dat zijn je belangrijkste ambassadeurs. Op social zijn we enorm sterk. Als je gaat kijken naar social recruitment, dan zijn we één van de besten in de markt. Facebook is misschien wel ons belangrijkste wervingskanaal. Employer branding is daar een groot onderdeel in. Wij laten zien wat het effect is van het werk dat mensen doen. Vroeger was het: ‘Beste Jan Jaap, wil jij werken bij een opdrachtgever in Oost-Nederland die rubberprecisieproducten maakt voor de technische markten in de wereld? Je moet dit en dit doen en we vragen dit en dat van jou. Enthousiast? Stuur je reactie.’ Nou, daar reageert niemand op. Wij communiceren met: wat jij maakt, dat zit in het hoogste gebouw ter wereld. Wat jij maakt, dat zit in het grootste cruiseschip ter wereld. Wat jij maakt, dat komt in het nieuwe Thialf. Schitterende visuals erbij. Zodra die campagnes online gingen, stroomden de sollicitaties binnen.
J: Heel Nederland In Person maken! R: En los van strategische doelen: gelukkige klanten en gelukkige uitzendkrachten zijn het allerbelangrijkst. Daar willen we keihard op scoren en daar doen we alles voor. We willen gewoon Nederland In Person maken. Als je briljant werk en fantastische support levert, dan groei je. Ook in moeilijke tijden. Daar wijkt alles voor. Dan kom je vanzelf in de top tien of top vijf van Nederlandse uitzendbureaus terecht. J: Vroeger gaven wij altijd rond Kerst ons personeelsgala, waarbij al onze collega’s waren uitgenodigd. Alleen gaat dat nooit meer door rond Kerst, omdat iedereen dan druk is met de Kerst- en Nieuwjaarsprojecten. Daar moet je wel echt In Person voor zijn, wil je met kerstavond in een PostNL-hal staan.
R: Iedereen die een bedrijf start, doet dat met een bepaalde spirit. Die spirit moet je altijd vasthouden. Dat is het belangrijkste goed: je mentaliteit, je DNA. Dat moet je centraal stellen in alle keuzes. En weet dondersgoed wat jouw toegevoegde waarde is voor klanten. Wie zou er wat missen als jij er niet zou zijn? Daar moet je altijd een antwoord op hebben. Besef dat het altijd om persoonlijk contact gaat. En vertaal je DNA naar alle haarvaten van je organisatie. Dat werkt door op uitzendkrachten. De avond voor een uitzendkracht gaat werken, sturen we even een sms’je. ‘Hey, veel succes morgen!’. Je geeft mensen veel meer dan een baan, je geeft ze een gevoel van eigenwaarde. J: Uitzendkrachten zijn veel meer dan alleen handjes. Het zijn personen waar een compleet leven achter zit. Mensen hebben pieken en dalen, en bij een uitzendbureau is het net wat vaker een dal. Als mensen ergens een vaste baan kunnen krijgen, doen ze dat wel. We willen ze echt verder helpen, en niet alleen met een baan. Het is heel dankbaar werk.
Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.
Lees meer van Jan Jaap Holdijk