Kaasgroothandel Vandersterre Holland stond voor een uitdaging: hoe zorg je dat kaasspecialisten door het hele land de verhalen achter jouw kaasmerken kunnen vertellen aan consumenten om zo hun eigen verkoop te ondersteunen? Marketeer Lizzy van Greuningen vertelt hoe de groothandel dat doet met een lifestylemagazine over kaas.
“De markt voor kaasspecialisten staat in Nederland al jaren onder druk. Oneerbiedig gezegd gooien mensen van alles in hun winkelwagentje in de supermarkt. Voor ons de uitdaging om toch groei te realiseren in een markt die krimpt en om die ondernemers extra handvatten te bieden. We proberen met onze programma’s kaasspecialisten maximaal te ondersteunen. En daar is dit magazine een voorbeeld van.
Het heet ‘Vers van 't mes’. Naar de specialist ga je om een kaas vers van het mes te krijgen. Er zitten heel veel geheimen in kaas. Unieke recepten, het formaat van de kaas die de smaak bepaalt, de ingrediënten. Het feit dat je het vers afsnijdt zorgt er alleen al voor dat de kaas meer smaak heeft. En met dit blad willen we de consument bereiken door de mooie verhalen achter onze kazen te vertellen. Wij zagen een magazine als mooie drager voor die verhalen. Hier hebben we de ruimte om verhalen met mooie beelden te ondersteunen.
Uiteindelijk is het doel dat consumenten weer meer naar de kaasspecialist gaan en dat ze de geheimen leren kennen achter het mooie product kaas. In de supermarkt ligt veel, maar de kennis is vaak beperkt. Als er überhaupt al iemand achter de counter staat. De specialist kan de consument alles vertellen. Die heeft echt een heel bijzonder kwaliteitsproduct in huis.
Over onze kaas Pure Jersey valt bijvoorbeeld heel veel te vertellen. Want waarom zou je Pure Jersey kopen in plaats van een gewone Goudse kaas? Qua prijsstelling ontlopen ze elkaar niet heel veel. Maar de melk voor de kaas komt van een heel ander ras koe, waardoor de kaas unieke eigenschappen heeft. Met het magazine hebben we de mogelijkheid iedere keer een stukje van het verhaal, het geheim te vertellen.
Het scheelt dat wij veel kennis en fotografie in de loop der tijd verzameld hebben hier in huis. Ik denk dat we daar wel uniek in zijn omdat we altijd al veel marketing in huis doen. Bij de ontwikkeling van het blad is ook geen reclamebureau betrokken. We doen het allemaal in huis. Door te kijken wat nu trends zijn en wat de behoeftes in de markt en van onze klanten zijn, ontdekken we wat wel en niet werkt.
Uiteindelijk zit hier onze kracht. Omdat je dan echt een eigen product kan ontwikkelen dat heel dicht bij de ziel van je bedrijf ligt. Gepassioneerde medewerkers die je bedrijf door en door kennen en dat creatief kunnen vertalen in je materialen. Zoals een magazine, dat helpt om je boodschap krachtiger over te brengen”.
Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.
Lees meer van Jan Jaap Holdijk