Langs het spoor in Zwolle ligt een speelparadijs waar jonge dinoliefhebbers hun hart kunnen ophalen: Dinoland. Laura Vrolijken van Dinoland vertelt hoe zij met buitenreclame bezoekers vanuit het hele land naar Zwolle trekt. “Als je een spandoek van zestig euro hebt dat je op een vrachtwagen spant waar je eigen medewerkers mee rondrijden en dat heeft veel effect, dan is dat het zeker waard”.
Laura werkt voor de stichting Summercamp Heino, waar Dinoland onderdeel van is. Voor de stichting is zij verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en vormgeving. En dat zie je overal in Dinoland. “We gebruiken in het park vooral spandoeken, dibondborden, vlaggen, flyers en folders. Nu doen we ook steeds meer op displaykarton. Dat is makkelijker voor binnen. We hebben een spandoek langs het spoor hangen hier. En een truck, met een grote bak erop. Daar hebben we ook een spandoek op gespannen.
Het belangrijkste vinden wij dat een kind zich helemaal tussen de dinosaurussen waant in Dinoland. We hebben alles daarop toegespitst. Onze medewerkers lopen er als rangers bij. Overal zie je waarschuwingsbordjes met ‘Pas op, daag ze niet uit!’ om het zo echt mogelijk te maken. De nadruk ligt op spelen, maar we hebben in de winter wel de T-Rexpeditie geopend in samenwerking met Naturalis.
Het park trekt vooral gezinnen met jonge kinderen tussen de twee en twaalf jaar. Daarnaast ook veel kinderfeestjes, zowel jongens- als meisjeskinderfeestjes. En schoolreisjes. Vooral in deze periode, tot de zomervakantie. We zetten in op bezoekers op een uur rijden van Zwolle. In de praktijk komen ze ook gemakkelijk uit Spijkenisse, Alkmaar of Rotterdam. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat als mensen echt een dinofan hebben als kindje, ze bereid zijn verder te reizen.
Bezoekers horen van ons op heel veel verschillende manieren. We zijn actief op Facebook. Dat werkt voor ons heel goed. We hebben nu 15.000 volgers. Het toeval wil dat de beslissers voor onze doelgroep heel actief zijn op Facebook. Daarnaast proberen we op campings goed zichtbaar te zijn. En wat voor ons heel goed werkt is buitenreclame.
Iedere bezoeker krijgt een enquête mee. Daarin vragen we ze ook hoe ze ons tegengekomen zijn. Soms staat daar heel specifiek op hoe ze ons hebben gevonden, bijvoorbeeld ‘we zagen jullie vanuit de trein’. We stonden eens op een beurs. In diezelfde periode hing er een spandoek van ons langs de weg. Toen kregen we vaak terug ‘Hey, we zien jullie onderweg ook al hangen!’. Dan denk ik, oh ja, dat werkt. Dat zien ze dus! Dat gaan we vaker doen. We kijken steeds naar wat het kost, wat het bereik is en hoe groot de kans is dat iemand het ziet. Je kan een kleine advertentie plaatsen in een krant met een oplage van een miljoen, maar hoeveel van de lezers zijn daadwerkelijk geïnteresseerd in het park? Ik geloof er wel in dat je vaker gezien moet worden en dat het op den duur blijft hangen.
Voor ons is het een sport om met een klein budget het grootste effect eruit te halen. Als je een spandoek van zestig euro hebt dat je op een vrachtwagen spant waar je eigen medewerkers mee rondrijden en dat heeft veel effect, dan is dat het zeker waard”.
Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.
Lees meer van Jan Jaap Holdijk