Met een winkel of bedrijf is je fysieke aanwezigheid in de buitenwereld een must. Gezien worden, daar draait het om! Signing is daar het perfecte gereedschap voor. Om jou helpen op te vallen, helpen we je met dit blog perfect op weg: wat is signing, heb je een vergunning nodig voor gevelreclame en wat zijn voorbeelden van signing? Die vragen en nog veel meer beantwoorden we hier!
Signing is eigenlijk alles wat met visuele communicatie te maken heeft. Denk aan de belettering op een busje, de raamstickers op een kapperszaak, naamborden op een vliegveld of een groot naambord aan de zijkant van een groot distributiecentrum. Signing is een manier om je boodschap in de publieke ruimte te communiceren. Een merk, winkel of bedrijf kan signing commercieel inzetten om de doelgroep te bereiken. Het kan ook meer servicegericht zijn, wanneer het gaat om bijvoorbeeld naambordjes op een kantoor of aanwijsborden op het treinstation. Tot slot zou je ook verkeersborden nog als een soort signing kunnen zien. Voor dit blog laten we dat echter buiten beschouwing.
Een vorm van signing die je veel ziet is gevelreclame. Onmisbaar natuurlijk voor je winkel op de drukke winkelstraat, je bedrijf op het industrieterrein of het grote kantoor langs de snelweg. Want het gaat niet alleen om het creëren van een herkenningspunt, branding is minstens zo belangrijk. Denk maar aan de gouden bogen bij bijna elke McDonalds restaurant: al van ver zie je precies waar je moet zijn voor een snelle snack. En: je weet precies wat je kan verwachten als je op de bestemming aangekomen bent.
Gevelreclame werkt voor een kleine ondernemer net zo goed. In de winkelstraat onderscheid je je met jouw logo en kleurgebruik van je concurrent een paar panden verderop. Je gevelreclame geeft je etablissement een bepaalde uitstraling waardoor je klanten al met een bepaald gevoel je zaak binnenlopen. En: je doelgroep weet precies waar ze moeten zijn. “De beste appeltaart van de stad? Dat is een stukje verderop, bij Janssen. Zie je meteen aan de letters op de ruiten”.
Nou is gevelreclame bestellen nogal een jungle. Want als je niet veel ervaring hebt met signing, zie je door de signingproducten het bos niet meer. Daarom hier wat producten waar je aan kunt denken:
Om vervelende verrassingen te voorkomen, is het beter om een vergunning voor je signing en gevelreclame aan te vragen. Je voorkomt zo dat je je nieuwe signing moet verwijderen omdat iemand bezwaar maakt. Op deze site check je of een omgevingsvergunning voor jouw situatie nodig is. De omgevingsvergunning zelf kun je aanvragen bij je gemeente.
Voor de meeste signing producten geldt dat je het goed zelf kan toepassen op, in of om je pand. Zelf stickers plakken is met wat goede voorbereiding en voorzichtigheid een fluitje van een cent. De vier stappen voor een perfect resultaat leggen we je in dit blog uit. De lessen uit dat blog kun je net zo goed toepassen voor het plakken van belettering. Onze signing borden zijn ook goed te monteren als je bij het bestellen kiest voor boorgaten. We boren je reclamebord dan voor, zodat jij het simpel aan de muur van je pand kan bevestigen. En bij spandoeken kun je kiezen voor een afwerking die past bij het ophangsysteem dat jij voor ogen hebt. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een tunnelzoom, zodat je spandoek aan de boven- en onderzijde om een buis geschoven kan worden. Of kies voor ringen in je spandoek, waardoor je het met bijvoorbeeld spinhaken of stormgrips stevig in een frame gehangen kan worden.
Met gevelreclame en signing reclame maken in de openbare ruimte is een vak apart. De materialen, afmetingen en de manier waarop je doelgroep het ervaart, verschilt flink met traditioneel drukwerk, zoals flyers, folders en posters. Toch blijft de kern hetzelfde: met signing en gevelreclame laat je zien wie je bent!
Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.
Lees meer van Jan Jaap Holdijk