secondary-goodies

Dit is waarom relatiegeschenken meer impact hebben op je naamsbekendheid dan dure radioreclame (inclusief feiten en cijfers!)

donderdag 16 mei 2019

Eigenlijk is marketing best een simpel spelletje. Waar het om draait: zorgen dat je potentiële klant jouw bedrijf of service overweegt op het moment dat hij of zij een aankoopbeslissing maakt. Simpel genoeg, maar ook weer helemaal niet, natuurlijk. Consumenten doen aankopen namelijk steeds vaker thuis, op de tablet of mobiel. Op momenten, met andere woorden, dat jij met je merk of boodschap niet aanwezig bent. En dus is marketing steeds meer een gevecht om het geheugen van de klant. Brand recall, in deftige termen. Grote merken gooien er bakken met geld achteraan. Geld dat jij als ondernemer of marketeer in het MKB (waarschijnlijk!) niet hebt. Dus hoe knok je terug?

Het antwoord: wie niet groot is moet slim zijn. Onderzoek wijst uit dat een relatief kostenefficiënte goodie die je weggeeft bij ieder klantcontact je naamsbekendheid in potentie kan verdubbelen. Zeker als je rekening houdt met een paar handige tips en tricks. Niet voor niets gebruiken zelfs digitale giganten als Google relatiegeschenken in hun marketing mix. Hekjehoedan, hoor ik je vragen? Lees snel verder, dan leg ik het je uit.

Sophie’s choice

Maak kennis met Sophie. Sophie (ik heb haar voor het gemak even verzonnen, maar dat maakt voor het voorbeeld niet uit) is ondernemer met een grote passie: reizen. Haar passie wil Sophie delen met zoveel mogelijk mensen.

Daarom is ze drie jaar geleden gestart met het verkopen van vakantiewoningen op Majorca. Het meeste geld verdient ze -- zoals iedereen in de branche -- in juni, juli en augustus. De prijzen (en de dus de marges) zijn dan het hoogst.

De maanden januari en februari zijn voor Sophie ieder jaar weer erop-of-eronder. Om haar vakantieverblijven onder de aandacht te brengen, reserveert ze elk jaar een plekje op de Vakantiebeurs. Prima gelegenheid om haar mooie plekjes onder de zon onder de aandacht te brengen!

Maar echt verkopen doet ze daar nog niet. Het boeken van een vakantie is een beslissing die de meeste mensen thuis maken. Online, vanaf de bank. Dus hoe zorgt Sophie dat haar huisjes op Majorca top-of-mind zijn op het moment dat de credit card tevoorschijn komt?

6-campagnebeeld

Calimero-marketing

Dat is de million dollar question die de beste marketeers dagelijkse bezighoudt. Want wat is marketing anders dan uitgestelde verkoop? Iets nú doen om later een positie te hebben in het brein van je klant of prospect. Op het moment dat hij of zij een aankoop overweegt. Sophies grote tegenstrevers in de reisbranche gooien er in de eerste maanden van elk nieuw jaar tonnen tegenaan. Denk aan tv-reclame, radio of grote billboards langs de weg.

Geld dat Sophie niet heeft, want eigenlijk heeft Sophie helemaal geen geld voor marketing. Iedere euro voor promotie is een euro minder voor de boodschappen van Sophie, dat is nu eenmaal de realiteit voor veel zelfstandig ondernemers.

Maar goed, onbekend is onbemind. En als Sophie het tegen de grote jongens wil opnemen, zal ze iets moeten doen om bij potentiële klanten te komen en te blijven. Maar wat? Sophie besluit online op zoek te gaan naar ideeën.

Effectiever dan radioreclame

Na wat rondklikken op de zoekterm ‘effectieve marketing’ stuit Sophie op een onderzoek van een gerenommeerde Duitse marktonderzoeker. DIMA Marktforschung onderzocht de effecten van het weggeven van relatiegeschenken op de naamsbekendheid van bedrijven. Denk aan pennen, mokken, gereedschappen, kleding, sleutelhangers en USB-sticks.

Wat direct opvalt, is hoe lang relatiegeschenken bewaard worden door ontvangers: 61% van de ontvangers houdt een relatiegeschenk langer dan een jaar in zijn bezit. Allemaal leuk en aardig, maar hoe waardevol is dat? Een relatiegeschenk dat een jaar stof vergaart in een bureaula voor het wordt weggemieterd heeft nul impact. Toch?

Sophie weet dat er (als algemene regel) ten minste zeven contactmoment tussen een potentiële klant en een bedrijf nodig zijn voor die klant tot een sale overgaat.

2-bezit

Dus, hoe doet een relatiegeschenk het op die schaal? Helemaal niet beroerd. Althans, als we het onderzoek van het DIMA moeten geloven. Gemiddeld genomen gebruikt een ontvanger een relatiegeschenk één keer per dag. Als we uitgaan van een bewaartijd van zes maanden levert dat ruim 180 contactmomenten op: niet slecht voor een eenmalige investering!

De conclusie van het DIMA: relatieschenken bereiken elke dag 85% van de consumenten, ten opzichte van een bereik van 78% voor radioreclame en 71% voor televisie. Wat dat betekent voor de naamsbekendheid van Sophie en haar business? Het DIMA is er klip en klaar over: bedrukte relatiegeschenken resulteren in een brand recall van ruim 59%, tegenover 28% voor tv en 29% voor radioreclame. Een ander onderzoek spreekt zelfs van een recall van 66%.

En dat betekent voor Sophie dat voor elke tweehonderd klanten die ze spreekt op een beurs, er honderd-twee-en-dertig zijn die haar huisjes in het geheugen hebben op het moment dat ze hun vakantie gaan boeken. Gewoon, door zoiets eenvoudigs als een leuke weggever. Hoe cool is dat?

3-gedachten

De superkracht van de kleine zelfstandige

Los van grafieken, tabellen en cijfers is er nog een andere, heel logische reden waarom relatiegeschenken hét promotiemiddel zijn voor het midden- en kleinbedrijf. Relatiegeschenken zijn naast reclamedragers een subtiele reminder aan de superkracht van kleine zelfstandigen: persoonlijk contact, maatwerk en aandacht. Een sympathieke goodie is het equivalent van het chocolaadje dat je vindt op je hoofdkussen na het inchecken in je hotel. De verse krant die ’s ochtends bij je ontbijtje klaarligt in je bed & breakfast, pal naast je versgeperste jus. Goodies en persoonlijk klantcontact zijn een match made in heaven. Niet voor niets zeggen veel consumenten graag van merk te willen switchen na het ontvangen van een leuke weggever van een concurrerend merk!

4-chocolade-hotel

Een relatiegeschenk dat bij je past

Loop je inmiddels net als wij een beetje warm voor de kracht van promotionele goodies? Aan het einde van dit artikel geef ik je een aantal handige tips die je kunnen helpen bij het kiezen van de perfecte goodie. Het onderzoek van het DIMA stelt dat je de effectiviteit van een goodie ruim verdubbelt als je rekening houdt met een viertal succesfactoren: likeability, kwaliteit, originaliteit en bedrukking.

1. Likeability

Als we het hebben over de likeability van een goodie hebben we het eigenlijk over twee dingen: a) de goodie is een nuttig gebruiksvoorwerp in de dagelijkse routine van de gebruiker en b) de goodie is relevant voor het merk. Waar a) misschien voor de hand ligt, is het goed om even stil te staan bij b), de merkrelevantie. Ofwel, hoe sterk is de link van een goodie met je product of de service die je bedrijf verleent?

Een loodgietersbedrijf dat bedrukte zonnebrillen weggeeft als een manier om klanten aan zich te binden, is misschien geen heel sterke match. Maar voor Sophie en haar vakantiewoningen kan zo’n goodie perfect werken. Een zonnebril doet je denken aan zon, zee, strand en gesmolten asfalt. Een muismat bedrukken is voor Sophie misschien dan weer een minder goed idee. Hoe dan ook: onthoud dat een sterk link tussen de functie van de goodie en de belofte die jij je klanten doet de effectiviteit van je goodie enorm verhoogt.

2. Kwaliteit

Het ligt misschien voor de hand, maar niemand houdt van rotzooi. Goedkope prullen die je uitdeelt doen je reputatie geen goed. Een relatiegeschenk van uitstekende kwaliteit komt de levensduur van het item bovendien ten goede. En daarmee het aantal contactmomenten dat een ontvanger heeft met je boodschap.

3. Originaliteit

Pennen of aanstekers zijn nuttige goodies. Maar vallen ze ook op? Soms is het slimmer te kiezen voor iets wat meer in het oog springt. Een snoeppotje, bijvoorbeeld (leuk voor op je bureau!) of een sportbidon (onmisbaar voor in de sportschool!). Ook hier geldt: kies altijd een goodie die past bij je merk. Dit versterkt de herinnering aan je merk op een later moment, als je prospect een aankoopbeslissing overweegt.

5-goed-of-fout Een loodgietersbedrijf dat bedrukte zonnebrillen weggeeft als een manier om klanten aan zich te binden, is misschien geen heel sterke match. Maar voor Sophie en haar vakantiewoningen kan zo’n goodie perfect werken

4. Bedrukking

Denk tot slot goed na over de bedrukking. Je relatiegeschenk bedrukken met je logo is altijd een optie, maar een originele (misschien zelfs wel gepersonaliseerde!) boodschap is misschien handiger als je op zoek bent naar een promotioneel item dat écht in het oog moet springen. Bij Drukwerkdeal ontwerp je je relatiegeschenken gewoon online in een ontwerptool, dus de enige beperking is je eigen creativiteit!

Nieuwsgierig geworden?

Ben je inmiddels benieuwd geworden of er een relatieschenk bestaat dat helemaal past bij jouw business? Scoor die leads, pak klanten in, zorg dat je telefoon roodgloeiend staat en shop direct bij Drukwerkdeal voor honderden verschillende goodies, van draagbare speakers tot premium powerbanks tot sportbidons. En kom je er niet helemaal uit? Onze klantenservice staat voor je klaar met advies op maat. Succes!


  1. #Marketing
  2. #Producten & Materialen

Drukwerkdeal

Jouw one-stop shop voor drukwerk, reclamematerialen, werkkleding en relatiegeschenken. Het ruimste assortiment van NL, precies zoals jij het hebben wil.

Lees meer van Drukwerkdeal