Trap 2021 goed af met een uitgestippelde marketing-jaarplanning. Weet je niet waar je moet beginnen en hik je er nu al tegenaan? Geen zorgen, dit gaat jou lukken. Als jij onze template downloadt, je team verzamelt en een handje stiften fixt, dan nemen wij je mee in vijf stappen naar een ijzersterke basis. Go!
Voordat je gaat strooien met campagneplannen, is het goed om eerst vast te stellen wat er gaande is in je bedrijf en je branche. Denk hierbij aan:
Missie en visie Waar doe je het allemaal voor? Wat voegt jouw onderneming toe? Zorg dat dit altijd helder is voor iedereen.
SWOT-analyse Door van tevoren je sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen te analyseren, maak je toekomstmogelijkheden inzichtelijk.
Trends in de branche Welke externe factoren zijn belangrijk in je branche? Welke beweging is er te zien en hoe staat jouw onderneming daar tegenover?
Budget Niet onbelangrijk: hoeveel kun je besteden aan marketing dit jaar? Je kunt bijvoorbeeld een schatting maken van het benodigde bedrag, een percentage van je verwachte omzet berekenen of je budget baseren op voorgaande jaren.
Als je intern alles op een rijtje hebt, kijk je naar je doelgroep. Voor wie doe je het? Met een doelgroeponderzoek maak je een goede start. Als je al beter bekend bent met je publiek, kun je persona’s maken en het gedrag van je klanten analyseren van voorgaande jaren. Waar zijn ze naar op zoek, welke pijnpunten hebben ze en welk gat kun jij vullen?
Een beetje ronddwalen, lukraak acties uitvoeren en bij uitschietende resultaten de vrijdagmiddagborrel extra gezellig maken? Daar ga je geen bergen mee verzetten. Door een doel te stellen weet je waar je naartoe gaat en kun je gericht werken aan je plan. Je doelen kun je goed baseren op resultaten van voorgaande jaren, de SWOT-analyse en andere opgedane inzichten uit de voorgaande stappen. Bedenk bij het stellen van een doel of je product afhankelijk is van seizoenen en hoe vatbaar je bent voor overige externe factoren. Of je een SMART-doel ontwerpt of liever gaat voor een Big Hairy Audacious Goal, dat is aan jou!
Kies op basis van je interne analyse, doelgroep en doelen een passende middelenmix. Het 6P-model (een klassieker) met de volgende vragen komt daarbij goed van pas:
Product Wat omvat je product of dienst en welk probleem los je hiermee op?
Prijs Wat is de waarde van je product of dienst en wat bepaalt dit? Voor welk bedrag in euro's verkoop je het en hoe betaalt je de klant je?
Plaats Waar kan je klant je product of dienst kopen? Is dat in je winkel, kantoor of webshop? En wat moet die omgeving je klant bieden?
Promotie Hoe ga je je product of dienst promoten en hoe breng je het aan de man?
Presentatie Welke uitstraling heeft je bedrijf en geef je het je product of dienst? Hoe maak je gebruik van social media?
Personeel Wat verwacht je van je personeel en hoe zorg je dat iedereen goed kan werken?
Zo, dan is het nu tijd om los te gaan met post-its en markers! In deze stap maak je een ruwe schets van je marketinguitingen in 2021. Op de kalender vul je speciale dagen, campagnes en events in en kun je het plan aanpassen naar jouw wens.
Ga op zoek naar haakjes om jouw visjes mee binnen te hengelen. Inhakers en speciale dagen zijn leuk (soms zelfs briljant) om te gebruiken in je marketing en engagement te creëren. Het mooiste is dat ze voor het oprapen liggen! Het gevaar ligt hier wel in het spammen en zonder idee maar meegaan met de meute. Hou je aan daarom aan deze vuistregel:
Is de inhaker populair, doe dan nét iets anders om op te vallen. Bijvoorbeeld Blue Monday, Koningsdag, Valentijn, de zomertijd.
Is de inhaker minder bekend, maak hem dan superrelevant voor je merk. Bijvoorbeeld Badeend-dag, parapludag, Dag van de slaap, Wereld Pinguïndag.
Op zoek naar inspiratie voor inhakers? Download hier gratis onze inhaakkalender voor 2021.
Dat je nog niet gedetailleerd weet welke e-mailflow er aan een campagne vasthangt of welke hashtag je trending wilt maken, maakt nog even niet uit. Het gaat erom dat je ruim van tevoren een beeld hebt van je campagnes dit jaar. Ga je iets bijzonders doen in de lente? Roep jij een maand uit tot ‘De Maand Van…’? Bepaal de grove schets van je campagnes van tevoren en werk er met zijn allen naartoe. Enkele maanden of een paar weken voor je campagne van start gaat kun je dan aan de slag met de fijne lijnen van je ontwerp, tekst, advertentie en drukwerk.
Of het nou een congres of online talkshow wordt, met evenementen gaat de voorbereidingstijd altijd sneller dan verwacht (en gewenst). Als je in één oogopslag kunt zien in welke maand ze plaatsvinden, is het makkelijker om bijtijds te beginnen. Helemaal handig als je daar dingen voor moet boeken zoals apparatuur, een locatie, een dagvoorzitter of denderende banners.
De basis is gelegd, maar het kan altijd zo zijn dat zich momenten voordoen waar je nog niet over hebt nagedacht. In deze rij heb je extra ruimte om in te haken op actualiteiten die nu nog niet bekend zijn. Dit kunnen bijzonderheden zijn in je branche, trends waar je aan mee wilt doen of andere variabele factoren.
Tada! Een marketing-jaarplan hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Met deze kalender als rode draad weet je waar je naartoe wilt en stel je vast hoe je daar komt. Nu kan er niets meer misgaan. Heb je toch iets te hoog gegrepen of loopt een campagne in de soep? Zie dat als een kans om iets opnieuw te proberen. Succes!