Je wil iets communiceren met je doelgroep. Voordat je het middel hiervoor kiest, bepaal je eerst wat je doel is. Wat wil je delen en wat wil je daarmee bereiken? Aan de hand daarvan ben je er uit dat een folder het meest effectief is. Want nee, een prijslijst op een spandoek langs de snelweg plaatsen is inderdaad niet het meest doeltreffend. Nu je die vraag voor jezelf beantwoord hebt, gaan weer nieuwe vragen door je hoofd spoken. Hoe maak je een folder? Wat moet er op de voorkant komen? Wat voor afbeeldingen ga ik gebruiken? En welke folder moet ik bestellen? Wij hakken alle informatie in stukjes op. Dus chop chop! Aan de slag!
‘Moet ik nou een folder, flyer en brochure bestellen?’. Vaak genoeg krijgen we nog verwarde telefoontjes over welke van de drie je nou eigenlijk nodig hebt. Begrijpelijk, daarom leg ik het nog een keertje kort uit.
Folder zijn een vel bedrukt papier dat een keer of vaker gevouwen wordt. Hierdoor heb je veel ruimte voor tekst en afbeeldingen. Vaak bestel je deze dubbelzijdig bedrukt.
Een flyer is een bedrukt vel papier zonder vouwen die je enkelzijdig of dubbelzijdig kan bedrukken.
Een boekje waarin meerdere vellen papier aan elkaar bevestigd zijn. Wij bieden brochures met verschillende bindwijzen aan: geniet, ooggeniet, hardcoverboeken en wire-o.
Je weet nu het verschil tussen een flyer, folder en brochure. Is een folder nog steeds wat je nodig hebt? Dan duiken we nu in de 7 geheimen van het maken van een succesvolle folder.
Laat je bedrijf van het papier afspatten. Kies voor bijvoorbeeld medewerkers in bedrijfskleding of verwerk je logo op een originele manier in het ontwerp van je folder. Bonustip: ontwerp je folder in Adobe Indesign (of een gratis variant) voor het beste eindresultaat.
Zorg voor een beeld dat opvalt en jouw verhaal vertelt. Ben je schoonheidsspecialist? Kies dan voor een rustig sfeerbeeld of juist van een behandeling zelf. Run je een gallerij? Laat dan foto’s zien van succesvolle exposities. Bonustip: gebruik zo veel mogelijk zelfgemaakte beelden. Dit komt een stuk geloofwaardiger over. Lukt dit niet? Neem dan een kijkje op websites voor betaalde stockfoto’s.
Wat je ook op je folder plaatst, denk altijd aan je huisstijl! Denk aan de fonts die je op andere uitingen gebruikt en het kleurgebruik. Zo zijn je folders, stickers, roll-up banners en ander drukwerk één geheel wanneer je bijvoorbeeld op een beurs staat.
Ok, je beelden zeggen al een hele hoop. Nu alleen nog de tekst. Want laten we eerlijk zijn: als je niet zoveel te vertellen hebt, dan had je wel voor een flyer gekozen. Je hebt de ruimte. Dus neem die ook. Hak je tekst op in korte, overzichtelijke kopjes. Grote lappen tekst leiden af. Bedenk welke vragen je lezer heeft en zorg dat je de belangrijkste vragen beantwoord hebt.
De kans is redelijk groot dat je lezer alles leest en toch nog vragen heeft. Onthoud daarom om altijd je contactgegevens ergens op je folder te plaatsen. Heb je een website, e-mailadres en het hele socialmediapakket? Maak er gebruik van en zet het op je folder. Zo maak je het je toekomstige klant alleen maar makkelijker om contact met jou op te nemen.
Kies altijd eerst de vouwwijze en eindformaat van je folder. Hoe je je folder moet opmaken is daar afhankelijk van. Bij elke variatie van formaat en vouwwijze horen namelijk andere werktekeningen. Die werktekening download je op de productpagina onder het tabblad ‘Aanleveren’. Wij hebben alle hulp,-en vouwlijnen al voor je toegevoegd. Bonustip: Verwijder de laag met hulplijnen definitief voordat je het bestand exporteert als .pdf.
Ben je klaar met je folder ontwerpen? Dan is het tijd om de puntjes op de ‘i’ te zetten. Welk papiersoort past het beste bij jouw huisstijl? Kies je voor een afwerking zoals mat- of glanslaminaat? Denk ook goed na hoe dik het papier moet zijn. Moet je folder heel makkelijk op te vouwen zijn? Of moet het juist wat steviger aanvoelen? Je hebt nu alle informatie om een professionele folder te ontwerpen. Hou je doel in je achterhoofd en maak er wat moois van! Heb je zelf een gave folder ontworpen? Of mis je hier een cruciale tip? Deel het met ons in de comments!