Stel je voor: jij hebt een groentewinkel. En de buurman ook. Waarom zouden klanten dan voor hun kropje sla jouw zaak binnenlopen, en niet die van de buurman? Het antwoord daarop vinden, daar gaan we in dit blog mee aan de slag!
Waarom dit zo belangrijk is? We kunnen er kort over zijn: bedrijven met een duidelijk onderscheidend vermogen zijn succesvoller. Met alle opties om uit te kiezen is je klant op zoek naar die ene, de beste. Daarvoor moet je je duidelijk profileren! Ofwel: wie niet kiest, verliest. Beantwoord deze vier vragen om helder te krijgen wat jou laat opvallen, hoe anderen je ervaren, welke pijnpunten jij wegneemt en waar je bekend om staat. Samen vormen ze het antwoord: dit is jouw onderscheidend vermogen!
Wat doe jij als groenteboer(in) beter, duurzamer, sneller, overtuigender of met meer sjeu dan je concurrent? Kijk ook naar wat andere aanbieders hetzelfde doen. Wat maakt hen een grijze massa en hoe spring jij eruit? Wat zijn de ongeschreven regels die jij buigt? Het antwoord geeft je inzicht in hoe je opvalt. Jouw groentewinkel heeft bijvoorbeeld het allergrootste assortiment met tropisch fruit, vergeten groenten en gewassen die lastig te krijgen zijn.
Schroom vooral niet om rond te vragen. Vrienden, familie, zakenpartners, trouwe klanten: hoe zien zij je? Grote kans dat je hiermee een beter beeld krijgt van je merk (en waar je nog aan wilt schaven). Misschien kom je er zo wel achter dat jouw groentewinkel niet alleen een groot assortiment heeft, maar dat klanten het ook waarderen dat ze gewassen naar wens kunnen bestellen.
Het liefst horen we blije verhalen en lovende reacties, maar van de mopperende mens leer je het meest! Waar klagen mensen over in jouw branche en welke kritiek hoor je van je eigen klanten? Zo vind je uit waar jij het verschil maakt en welke frustraties jij verzacht als geen ander. Neem bijvoorbeeld de lastige beschikbaarheid van bepaalde gewassen. Daarvoor kan men bij jouw zaak terecht!
Een fotograaf kan duizend-en-een soorten foto’s maken, maar straalt het meest bij een bepaalde boeking. Hoewel de groenteboer niet de enige is in de stad, fietsen mensen om voor de goede service en de persoonlijke aandacht. Je snapt ‘m: waar sta jij bekend om en wat maakt jou de ‘preferred party’?
Nu je jouw onderscheidend vermogen helder hebt, is het tijd om je merk tot leven te brengen. Het visuele hoofdstuk, dus! Daarvoor schakelen we de hulp in van een van onze creatieve designers. “Een merk is net als een mens: het leeft, beweegt en ontwikkelt zich,” vertelt hij. “Het helpt mij altijd om een bedrijf als een karakter te zien. Zo maak ik lastige, ontastbare dingen concreet en is het makkelijker om te bepalen wat goed past in de stijl.”
Eens kijken, dan. Hoe zouden IKEA, ANWB en Lego eruit zien als karakter?
Nu jij! Visualiseer jouw merk als een personage:
Als je jouw bedrijf als karakter hebt neergezet, zul je zien dat het een stuk makkelijker is om aan de slag te gaan met de huisstijl. Kleur gerust buiten de lijntjes, want anders blijf je dat visje in de grote vijver. De huisstijl van je advocatenkantoor knalroze maken? Zolang je maar een goede reden hebt 😉
Hier hebben we acht handige blogs voor je op een rijtje gezet voor het ontwikkelen van jouw huisstijl:
Jouw onderscheidend vermogen kun je nu opdreunen en een visuele voorstelling voor je staat helder op je netvlies. Sta je voor meer marketinguitdagingen en kun je wel een steuntje in de rug gebruiken van experts? Schrijf je dan in voor #Laatzienwiejebent in 12 marketinglessen en ontvang elke week gratis tips, tricks & downloads op je digitale deurmat. Ook jij kunt een marketingheld worden!