See, Think, Do, Care: bereik meer met je marketing!
Laten we er niet omheen draaien: marketing is complex. In een mum van tijd kun je je overweldigd voelen en volledig de draad kwijt zijn. In zo’n geval is een marketingmodel fijn om je strategie overzichtelijk vorm te geven. Bij Drukwerkdeal gebruiken we hiervoor het SEE THINK DO CARE-model, ontwikkeld door Google. Het geheim? Denken vanuit de klant!
In dit artikel behandelen we het volgende:
- De superkracht van SEE THINK DO CARE
- Zo werkt het SEE THINK DO CARE-model
- De juiste communicatie per fase
- Tips voor het gebruik
- Meten wat je wilt weten
De superkracht van SEE THINK DO CARE
In tegenstelling tot veel marketingmodellen is SEE THINK DO CARE eenvoudig te begrijpen en toe te passen op ieder bedrijf. Of je nou een horecazaak hebt, een meubelgigant runt of fotografeert als zzp’er. Het allermooiste? Het zet je klant écht centraal.
Marketing draait niet alleen om conversie
Dit is even schakelen, want de meeste marketinguitingen zijn gericht op aankopen. Met een bepaald budget wil je zoveel mogelijk conversie genereren. Dit model laat je kritisch nadenken: waarom zouden klanten iets van mij kopen als ze me niet eens kennen? En bovendien, waarom zou ik mensen overtuigen terwijl ze niet op mijn product zitten te wachten?
Zo werkt het SEE THINK DO CARE-model
Het model is – zoals de naam al doet vermoeden – opgedeeld in de fases See, Think, Do en Care. De kunst zit hem in het aanpassen van je communicatie naar de fase waar je klant zich bevindt.
SEE-fase
In de SEE-fase probeer je vooral je bekendheid te vergroten onder mensen in jouw doelgroep. Stel, je verkoopt elektrische fietsen en richt je op een bepaalde gemeente. Dan is in dit geval je doelgroep iedere volwassene in die specifieke gemeente. Het doel in deze fase? Zoveel mogelijk naamsbekendheid creëren. Laat bijvoorbeeld zien wie je bent op social media, investeer in een radiospotje op de lokale zender of laat flyers bezorgen in dit gebied.
THINK-fase
In de daaropvolgende fase, de THINK-fase, wil je alle volwassenen in de gemeente bereiken die nadenken over de aanschaf van een elektrische fiets. Je bent hier dus op zoek naar mensen uit je doelgroep die zich aan het oriënteren zijn. Voor deze mensen is het waarschijnlijk nog te vroeg om een product aan te schaffen, maar ze willen misschien wel op de hoogte worden gehouden van ontwikkelingen op het gebied van elektrische fietsen. In dit geval kun je denken aan het plaatsen van artikelen in de lokale krant of een fietsmagazine, informatieve blogs op je website, een gratis brochure en een nieuwsbrief waar je doelgroep zich voor in kan schrijven.
DO-fase
Dan volgt de DO-fase. Hierin richt je de communicatie op alle volwassenen in jouw gemeente die een elektrische fiets nodig hebben, op zoek zijn naar een geschikte fiets en klaar zijn voor de aankoop. Dit is de groep mensen die je wilt raken met een online advertentie of speciale aanbieding (zoals gratis fietstassen bij elke fiets). Stuur bijvoorbeeld een aanbieding naar mensen die al langer zijn ingeschreven voor je nieuwsbrief of je brochure hebben gedownload. Afhankelijk van de informatie die je van hen hebt kan dat via e-mail of de post. Een andere mogelijkheid is om websitebezoekers te retargeten met een online advertentie.
CARE-fase
Als je inspanningen in de eerste drie fases hebben gewerkt, heb je er een klant bij. Goed bezig! Maar daar stopt het niet. Voor veel bedrijven (dus ook voor Drukwerkdeal) zorgen terugkerende klanten voor de meeste inkomsten. Daarom is het belangrijk om je bestaande klanten te behouden. Zorg dus dat je de data van je klanten goed bewaart (uiteraard met toestemming) om later te gebruiken. De fietsenwinkel uit ons voorbeeld zou elke klant na een aantal jaar opnieuw kunnen benaderen om accessoires of een extra service aan te bieden of om de huidige fiets in te ruilen voor een nieuw model. Marketing draait niet om eenmalig iets verkopen, maar veel meer om het aangaan van langetermijnrelaties. Ook belangrijk: zorg dat je klantenservice in orde is!
Uiteraard is niet al het aankoopgedrag zo lineair als hierboven beschreven. Sommige mensen kopen impulsief een product zonder daar lang over nagedacht te hebben. Maar over het algemeen is het effectief om je communicatie toe te spitsen op de fase waarin je klant zich bevindt.
De juiste communicatie per fase
In het SEE THINK DO CARE-model komt het dus neer op wat je wanneer communiceert. Bedenk welke uitingen passen in welke fase én via welk marketingkanaal. Niet elk kanaal leent zich goed voor elke fase.
Tips voor het gebruik
Neem je huidige marketinginspanningen eens onder de loep en stel jezelf de volgende vraag: komen het doel, de inhoud en de targeting van mijn uitingen overeen met de fase waarin de doelgroep zich bevindt? Zo niet, kun je dan de uitingen opsplitsen zodat ze meerdere fases van het model bedekken? Misschien gebruik je nu social ads op Facebook om je naamsbekendheid te vergroten. Daarnaast kun je ook ads maken om in te zetten in de THINK- en DO-fase. Kanalen kunnen ingezet worden in meerdere fases van het model.
Voorbeeld: een display banner-campagne
- SEE-fase: de targeting is breed en de inhoud voornamelijk gericht op branding.
- THINK-fase: de targeting is nauwer omdat je je richt op bepaalde websites of onderwerpen. Je betrekt alleen mensen die jouw advertenties al hebben gezien in de SEE-fase. De inhoud is gericht op micro-conversie (een nieuwsbrief-inschrijving of een download).
- DO-fase: de advertentie is specifiek gericht op mensen die je hebt geraakt in de THINK-fase en waarvan je weet dat ze klaar zijn voor de aankoop (omdat ze bijvoorbeeld een offerte hebben opgevraagd). Het doel is volledige conversie – de aankoop van je product.
Voor elke nieuwe campagne die je plant: beschrijf eerst de overwegingsfase. Waar is je klant mee bezig, waar is behoefte aan? Pas als dit duidelijk is bepaal je de inhoud en het kanaal.
Meten wat je wilt weten
De meeste bedrijven meten het succes van een marketingcampagne af op basis van het aantal aankopen (conversies). Dat is ook meestal het einddoel. Maar het is belangrijk om de acties die je inzet in de verschillende fases te beoordelen op het doel dat je ermee wilt bereiken:
- In de SEE-fase is je doel dat mensen op de hoogte zijn van het bestaan van je merk en producten. Dat meet je bijvoorbeeld met het aantal weergaven van je advertenties.
- In de THINK-fase wil je dat mensen actief bezig zijn met je merk leren kennen. Dan bekijk je het aantal downloads van een whitepaper of het aantal keer dat je blog bekeken is.
- In de DO-fase draait het om het daadwerkelijk verkopen van je product. Pas hier meet je de conversie en aanverwante KPI’s.
Waar het op neerkomt: kies de juiste KPI’s die passen bij het doel per fase. Zo voorkom je een scheef beeld van je resultaten. In de SEE-fase richt je je dus niet op conversie, want dan lijkt het alsof je campagne geen resultaat heeft.
Jouw one-stop shop voor drukwerk, reclamematerialen, werkkleding en relatiegeschenken. Het ruimste assortiment van NL, precies zoals jij het hebben wil.
Lees meer van Drukwerkdeal