Met deze tips helpen we (beginnende) vormgevers een beetje op weg bij de ontwikkeling van een ontwerp voor drukwerk of andere grafisch gerelateerde producten. Of het nu gaat om een folder, een visitekaartje of een poster; deze tips gelden voor alle ontwerpen.
Bestanden voor drukwerk moeten in het juiste formaat worden aangeleverd. Hierbij dien je naast de afmetingen van het gewenste product rekening te houden met de afloop. Dit betekent dat je ontwerp aan alle zijden iets groter moet zijn dan het gekozen formaat. De afloop voorkomt ongewenste witranden en zorgt ervoor dat er geen delen van je ontwerp wegvallen. Check dus goed de aanleverspecificaties, voordat jouw ontwerp in druk gaat.
Standaard papierformaten kunnen heel handig zijn, maar laat je er vooral niet door tegenhouden. Kortom: wijk eens af van een A4-print en probeer eens wat anders. Vierkante boekjes zorgen bijvoorbeeld voor een bijzondere leeservaring, terwijl de kleinere maten (A5 of A6) ideaal zijn om mee te nemen. Vind je dit nog te gewoontjes? Laat je drukwerk dan stansen. Met deze techniek kan elke vorm volledig naar wens worden uitgesneden. Door de unieke vorm krijgt je drukwerk niet alleen een fantastische uitstraling, ook ben je verzekerd van een hoge attentiewaarde.
Denk eens verder dan de ruimte binnen je print en laat ontvangers moeite doen om een gedeelte van de boodschap zelf in te vullen. Hier is het menselijk brein prima toe in staat. Dergelijke boodschappen worden over het algemeen zelfs beter herinnerd, dan uitingen waar alles al verklapt wordt.
Als je het gevoel hebt dat er teveel content is opgenomen in je uiting, dan is dat vaak ook het geval. Selecteer de noodzakelijke content en verwijder de ‘visual noise’. Misschien een beetje cliché, maar het is echt waar; ‘less is more’. Dus volg je gevoel en laat je vooral niet leiden door een opdrachtgever. Jij bent de expert!
Lettertypen zijn vaak één van de meest onderschatte design-elementen. Heb je hier niet goed over nagedacht, dan heb je echt een probleem. Een slecht gekozen lettertype is namelijk bijna niet meer recht te trekken met andere elementen. Ze bepalen de toon van je uiting(en) en zetten een boodschap kracht bij. Denk dus goed na over de boodschap en de ‘tone of voice’, en pas je lettertype daarop aan. Maar sla er niet te ver in door! Er zijn genoeg voorbeelden van overijverige vormgevers die de plank volledig mis slaan.
Pleuni Lucassen is marketing- en communicatiemedewerker bij Drukwerkdeal.nl. Ze heeft grote passie voor marketing, in de breedste zin van het woord. Vooral de online activiteiten spreken haar erg aan. Verder houdt ze van sporten, maar lekker eten is voor haar ook zeker geen straf ;-)
Lees meer van Pleuni Lucassen