FreebieFriyay 68: meer drama in Photoshop met lichsterktemaskers!
Wat extra contrast kan wonderen doen voor je foto’s. Maar gewoon wat aan de contrastknop schuiven in je fotobewerkingsprogramma’s? Dat is voor amateurs. In deze tutorial laat ik je zien hoe je in Photoshop heel precies het licht en donker in je foto beheerst met lichtsterktemaskers voor een geweldig contrast.
Kleine tip voordat we beginnen: mijn Photoshop staat in het Engels. Alle functies die ik noem zijn dus ook in het Engels.
1. Selecteer je hooglichten
Het meeste werk doe je in het Layers-tabje in Photoshop. Deze keer beginnen we echter in Channels. Open je foto in Photoshop en ga naar het Channels-tabje. Klik op het kanaal RGB terwijl je Command ingedrukt houdt (da’s Control voor de Windows-gebruikers). Photoshop maakt nu een selectie van de highlights in je foto.
2. Sla je selectie op als kanaal
Klik nu op ‘Save selection as channel’. Een nieuw kanaal met de naam ‘Alpha 1’ verschijnt in je kanalenlijst. Hernoem deze naar Highlights (of Hooglichten als je dat praktischer vindt).
3. Verfijn je selectie
Je hebt nu de hooglichten geselecteerd. Die selectie gaan we verder verfijnen door een aparte selectie te maken van de nog fellere hooglichten. Houd Command (of Control), Alt en Shift ingedrukt en klik op je Highlights-kanaal. Klik op ‘Save selection as channel’ en geef dit nieuwe kanaal een andere naam (zoals ‘Brighter highlights’). Voor nog meer controle over je hooglichten, doen we dit trucje nog een keer. Houd weer Command, Alt en Shift ingedrukt en klik op je ‘Brighter highlights’-kanaal en sla dit nieuwe kanaal weer op. Deze noem ik ‘Brightest highlights’.
4. Selecteer je schaduwen
De voorgaande drie stappen herhalen we nu nog eens, maar dan voor de schaduwen. Selecteer eerst je Highlights door erop te klikken terwijl je Command (of Control) ingedrukt houdt. Ga dan naar Select > Inverse, of druk op Shift-Command(Control)-I. Daarmee keer je de selectie om en heb je dus het tegenovergestelde van de hooglichten geselecteerd: de schaduwen. Klik op ‘Save selection as channel’ en noem dit kanaal ‘Schaduwen’. Kruis deze selectie met zichzelf door erop te klikken met Command, Alt en Shift en geef het kanaal een naam als ‘Darker shadows’. Doe dat nog één keer om een kanaal te creëren met nóg donkerdere schaduwen. Suggestie voor de naam? ‘Darkest shadows’.
5. Selecteer de middentonen
Na de hooglichten en de schaduwen resten ons nog de middentonen. Selecteer je hele canvas met Command/Control+A. Klik nu op je Highlights-kanaal terwijl je Command/Control en Alt ingedrukt houdt. Zo trek je de hooglichten af van je selectie. Klik vervolgens op je Shadows-kanaal met Command/Control en Alt ingedrukt om ook de schaduwen van je selectie af te trekken. Het kan zijn dat je nu een waarschuwing te zien krijgt, die kun je negeren. Sla deze selectie op en geef het kanaal een naam (bv. ‘Midtones’).
Klaar met je selecties? Selecteer dan het RGB-kanaal weer.
6. Maak lagen voor je hooglichten en schaduwen
Selecteer je hooglichten door met Command/Control op je Highlights-kanaal te klikken. Ga naar je Layers en voeg een Curves-laag toe. Trek het midden van de curve omhoog en zie: Photoshop gebruikt jouw Highlights-selectie in de kanalen als een masker voor deze aanpassing. Alleen je hooglichten worden dus helderder wanneer je de curve omhoogtrekt. Herhaal deze handelingen nog eens, maar dan voor je schaduwen. Trek de curve daarbij heel iets naar beneden om je schaduwen dieper te maken.
7. Tint je middentonen
De middentonen kun je gebruiken om je foto subtiel te kleuren. Selecteer je middentonen in het Channels-tabje (door Command/Control ingedrukt te houden) en maak een nieuwe Hue/Saturation-laag aan. Vink de optie ‘Colorize’ aan en schuif de kleuren naar jouw smaak. Omdat ik een erg mechanische setting heb gefotografeerd, wil de koele, metalen look extra benadrukken en kies voor een wat blauwe zweem. Mijn instellingen: Hue 214, Saturation 33 en Lightness +14.
Tip: wil je het effect van je middentonenmasker bewonderen? Klik maar eens op de thumbnail van je Hue/Saturation-laag om te zien hoe deze eruit zou zien zonder je masker. Da’s heftig!
8. Schilderen met licht
Maak een nieuwe laag met Command/Control-Shift-N en noem hem Hooglichten. Ga naar Edit > Fill en vul de laag met 50% grijs. Zet de Blending Mode van deze laag op Overlay. Selecteer je Dodge-gereedschap, stel de range in op Midtones en je exposure op 9%. Poets nu kalmpjes over de hooglichten in je foto om ze op te lichten.
9. Masker je hooglichten
Laad je Highlights-selectie uit het kanalenpaneel (klik erop met Command/Control), ga terug naar je lagen en klik op ‘Add vector mask’. Je selectie wordt nu als masker op je laag toegepast. De aanpassingen die je net met je Dodge-gereedschap hebt gedaan, worden nu dus alleen toegepast op je Highlights-selectie. Lekker subtiel! In het Properties-venster van je masker, kun je de mate van het toepassen van het masker nog aanpassen met de schuif onder Density. Deze zet ik op 70%.
10. Verdiep je schaduwen
We herhalen stap 9 en 10 voor de schaduwen, met een paar kleine verschillen. In plaats van het Dodge-gereedschap gebruik je nu het Burn-gereedschap. Daarmee schilder je over de donkere delen om die intenser te maken. Vervolgens laad je je Shadows-selectie uit het kanalenpaneel en pas daar je masker op toe. In de eigenschappen van dit masker zet ik de Density op 90% omdat de schaduwen anders wat te heftig voor mijn smaak worden.
11. De boel aanscherpen
We hebben niet voor niets zoveel werk gestoken in die lichtsterktemaskers. Want we kunnen ze ook voor iets anders gebruiken: subtiel verscherpen. Maak een samengevoegde laag bovenop al de andere lagen door te klikken op Layer>Merge Visible terwijl je Alt ingedrukt houdt. Ga vervolgens naar Filter>Sharpen>Smart Sharpen en kies een instelling die net iets te scherp is. Ik ga voor een Amount van 252%, een Radius van 0,7% en ik zet Reduce Noise op 7%.
Ga naar je kanalen en laad de selectie Brighter Highlights. Klik in je lagenpaneel op ‘Add vector mask’ om de selectie als masker te gebruiken. In de eigenschappen van het masker kun je dit masker ook weer inperken met de schuif onder Density. Deze zet ik op 70%.
Resultaat!
Zo, dat was een flinke rit, niet? Maar als je tot zover bij de les gebleven bent, heb je ook wat. Zie het verschil maar eens tussen hoe onze foto was aan het begin van de rit en nu aan het einde. We hebben heel gecontroleerd contrast gecreëerd in onze foto, de sfeer aangepast met een klein beetje kleur en de foto op de punten die ertoe doen precies genoeg verscherpt.
Ik ben enorm benieuwd naar wat jij weet te maken met deze techniek. Deel je resultaten dus vooral met ons!
Knalt dagelijks keiharde copy uit zijn toetsenbord. Produceert rotsvaste content. En creëert concepten die grijpen, voor Drukwerkdeal.nl.
Lees meer van Jan Jaap Holdijk