FreebieFriyayNineties secondary

FreebieFriyay: breng de nineties terug in jouw ontwerp

donderdag 1 februari 2018

Krijg je een enorme flashback naar Cavello’s, Gameboys, Power Rangers en bloempotkapsels bij het zien van onderstaande afbeelding? Gefeliciteerd, je bent een nineties kid! En het goede nieuws is: the nineties are back! Even geen idee meer wat nou een typisch jaren negentig design is? Don’t panic, we helpen je. Het #FreebieFriyay blog van deze week staat in het teken van deze nieuwe designtrend (van dik twintig jaar geleden). En wil je elke vrijdag freebies in je inbox? Scroll dan naar beneden om je in te schrijven voor de #FreebieFriyay-nieuwsbrief!

FFY Nineties 1

De nineties in design

Terwijl ik nog fanatiek liep te knikkeren met Spice Girls-plateauzolen aan, werd er al een hoop af gedesigned in de jaren negentig. In 1990 kwam zelfs de allereerste versie van Photoshop 1.0 voor Macintosh uit. De jaren negentig waren een grote mix van stijlen. Felgekleurde jeans, neon windbreakers en natuurlijk de grunge look. Herinner je je nog de prachtige outfits van de Fresh Prince? Felgekleurde patronen en simpele geometrische vormen zijn onmisbaar. De kenmerkende designtaal van de Memphis Group die in de jaren tachtig helemaal the bomb was, leeft in de jaren negentig nog vrolijk door. Neonkleuren worden veelvoudig gebruikt, meestal op een zwarte of nog meer neonkleurige achtergrond.

FFY Nineties 3

Bekijk de allereerste FreebieFriYay om te zien hoe je patronen maakt en probeer er zelf eens een te maken met een Memphis-sausje.

FFY Nineties 5

De typografie van de jaren negentig

Begin jaren negentig ging het nog de verkeerde kant op met de typografie. Door de technische ontwikkelingen in de grafische industrie kwamen er veel fonts op de markt. Naast de populaire standaard fonts zoals Helvetica en Times, ontstond er een heel scala aan grungy en futuristische fonts. Door de opeens grote selectie van fonts hadden mensen de behoefte om ze ALLEMAAL te gebruiken in ÉÉN document. Een typisch jaren negentig font is dus moeilijk te bepalen. Voor inspiratie kan je deze sites eens bekijken:

Fonts In Use Op deze site kan je zien welke fonts op typische jaren-negentig-uitingen zijn gebruikt.

Ceros Op deze site kan je alles over de fonts lezen (en downloaden, YAY!) van beroemde jaren-negentig-shows.

FFY Nineties 6

Grunge

Het was gelukkig in de jaren negentig niet alleen een grote neonregenboog aan kleuren: de grunge scene werd steeds populairder. De grungemuziek beleefde zijn hoogtepunt in de jaren negentig. Nirvana, Pearl Jam, Soundgarden en Alice in Chains waren de grootste vertegenwoordigers. Je zag de grungestijl dan ook niet alleen terug in de muziek, maar ook op grafisch vlak. Je herkent deze stijl aan een chaotisch en rommelig design van woorden, texturen en verschillende achtergronden. Dit vormde de basis voor latere typografische hoogstandjes. David Carson, die ook wel “The Father of Grunge” wordt genoemd, heeft de bekende typografische grungestijl groot gemaakt. Hij maakte ook naam als art director van het beroemde muziekblad Ray Gun.

FFY Nineties 4

Bekend van de snackbar!

En als we het hebben over nineties designs, mag het meest iconische ontwerp van de jaren negentig natuurlijk niet ontbreken. Iedereen kent het wel: de groenblauwe oliekrijtkrabbel met daaroverheen de paarse zigzaggende lijn. In de jaren negentig waren papieren bordjes, wegwerpbekers en snackbarzakjes ermee bedrukt. Maar waar komt het vandaan? Wie heeft het ontworpen? Een jaren oud mysterie dat pas in 2015 opgelost werd. Een reporter van een lokale krant uit het Amerikaanse Missouri ging op speurtocht. En niet zonder succes: hij kwam uit op de inmiddels 52-jarige Gina Ekiss uit Springfield. Ekiss vertelt dat ze het patroon ontwierp voor een interne wedstrijd bij Sweetheart Cup Company waar ze toen werkte- en ze kreeg niet eens een bonus voor het winnen van de wedstrijd! Misschien een schrale troost: haar werk is praktisch zijn eigen leven gaan leiden Wil je het hele verhaal lezen over de zoektocht naar Gina Ekiss? Check dan dit verhaal.

FFY Nineties 7

Genoeg om geïnspireerd van te raken dus! :). Pak snel je Spirograph en je gelpennen en ga aan de slag!


  1. #FreebieFriyay
  2. #Tutorials
  3. #Design
  4. #Typografie

Lonneke Verwoolde

Werkt als vormgever op de afdeling Marketing & Communicatie bij Drukwerkdeal.nl. Houdt zich vooral bezig met de vormgeving van de mailings, nieuwe producten en de ontwikkeling van interactieve magazines. Gek op mooie illustraties, tekenen, groot film en muziek fan en voorziet graag alle collega's van cupcakes.

Lees meer van Lonneke Verwoolde
Klantenservice
Telefonisch bereikbaar tot 18:30 uur, vrijdags tot 17:30 uurBekijk openingstijden
Wil je niets missen?
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang de laatste trends, inspiratie en de beste aanbiedingen.
www.fsc.orgFSC® C103631
The mark of responsible forestry
Drukwerkdeal.nl is een FSC-gecertificeerd bedrijf met licensiecode C103631 en certificaatcode CU-COC-816048. Alleen producten gelabeld als zodanig zijn FSC-gecertificeerd.