Jij wil aan de slag met je merk en je eigen huisstijl ontwerpen. Waar houd je rekening mee naast de tijd die je nodig hebt voor het ontwerpen van een bedrijfslogo, en wat is een goede huisstijl? Met deze handige info weet jij waarop je let met een huisstijl ontwerpen!
We horen je denken: ‘Wat is een goede huisstijl’? Een goede huisstijl is als een goed visitekaartje: je maakt in een oogopslag helder voor buitenstaanders wat jij professioneel als organisatie doet en uitstraalt. Een goede huisstijl bestaat uit een op jouw organisatie afgestemde vaste combinatie van een bedrijfslogo, een slogan, typografie en kleurpalet. Communiceer deze altijd in dezelfde stijl voor een sterke merkidentiteit. Laat je huisstijl ook overal terugkomen: bekijk hier waar jouw huisstijl allemaal op kan.
Een sterke merkidentiteit zorgt ervoor dat jij in een oogopslag herkenbaar bent. Met herkenbaarheid zorg je dat klanten gelijk duidelijk hebben bij wie ze kopen: jij bent daarmee top-of-mind en vergroot de kans dat de klant voor jou kiest. Je wil met jouw huisstijl dus emoties oproepen waarmee elke klant overtuigt is dat je de juiste persoon bent voor de klus.
Hoe vind je die emoties? Kijk naar de waarden in je organisatie. Ontdek wat jou onderscheidt en zorg voor een sterke herkenbaarheid in je vormgeving. Dat versterkt op zijn beurt de aantrekkingskracht voor jouw zaak. Dat leidt weer tot meer klanten, dus een goede huisstijl loont!
Bij een huisstijl ontwerpen is jouw bedrijfslogo essentieel. Een bedrijfslogo maken is goed voor een sterke visuele identiteit. Denk bij het ontwerpen van het logo na over jouw professionele diensten en wat je wil uitstralen als bedrijf. Vormen spelen hierin een rol. Ronde vormen worden ervaren als vriendelijk en creatief, terwijl hoekige vormen overkomen als accuraat en afstandelijk.
Ben jij de vriendelijkste groenteman van de omgeving of de meest accurate boekhouder van de regio? Laat het weten in de vormgeving van je bedrijfslogo. Ben je ook benieuwd hoe je je unieke waarden vindt en deze terugbrengt in jouw huisstijl? Lees dit blog of lees hieronder meer over jouw huisstijl ontwerpen.
Bij een huisstijl ontwerpen komt meer kijken dan alleen een bedrijfslogo maken: het is goed om te beseffen waar je als organisatie staat voor je begint met een nieuwe huisstijl ontwerpen. Wie is jouw doelgroep en wat is de sfeer van jouw organisatie? Denk er even over na en noteer het.
Laat de sfeer van jouw organisatie ook terugkomen in het kleurpalet, typografie en tone of voice. Bewaak jouw huisstijl in een brandbook zodat jouw huisstijl consistent wordt toegepast. Neem zelf het heft in eigen hand of ga aan de slag met een ontwerper voor de volgende elementen van je huisstijl:
Kleuren vertellen veel over jouw organisatie en zijn ook belangrijk voor de herkenbaarheid van jouw bedrijfslogo. Felle alarmkleuren zoals oranje en rood trekken snel de aandacht, terwijl kleuren als blauw en groen rustigere kleuren zijn. Ga voor jezelf na welke kleuren je momenteel gebruikt in huisstijl elementen en of deze passen bij jouw organisatie.
Ben je een relaxte organisatie? Ga voor een licht lettertype. Wil jij staan als een huis? Pak een stevig en breed lettertype! Het juiste lettertype zegt veel over jouw brand. Welk lettertype je ook kiest: zorg dat deze altijd leesbaar is en toepasselijk is op veel soorten producten.
Naast een bedrijfslogo kan je ook denken aan het doorvoeren van een tone of voice en het vastleggen van de huisstijl in een brandbook of huisstijlboek.
Een tone of voice is het taalgebruik wat jij gebruikt om jouw boodschappen intern en extern uit te dragen aan jouw klanten. Bereik je favoriete doelgroepen door in te spelen op hun taalwereld: pas daar je tone of voice op aan.
Werk jij veel met zakelijke bankiers of een wetsgebonden instelling? Hanteer dan een neutraal en formeel taalgebruik. Lever je vooral aan nachthoreca of aan voorbijgangers: ga voor makkelijk begrijpbare taal.
Definieer met een aantal voorbeelden jouw tone of voice en zet ze in jouw huisstijlhandboek of brandboard. Lees dit blog over consequent vormgeven voor meer grip jouw merkidentiteit!
Houd bij het ontwikkelen van een huisstijl rekening met een doorlooptijd van enkele tot tientallen uren en mogelijke kosten voor het maken van een huisstijl. Wijs je intern iemand aan om een huisstijl te maken, dan heb je hier meer grip op en bespaar je kosten. Besteed je je huisstijl uit aan een externe partij zoals een reclame- of communicatiebureau? Zorg dat je goed voorbereid in gesprek gaat. Bereid inzichten en statistieken voor over jouw doelgroep en peil vooraf bij bekenden waar jouw organisatie voor staat. Zo is het voor de betrokken partij helder wat voor huisstijl bij jou past: dat scheelt jou weer op het uurtarief en een extra marketingonderzoek. Ook kan je gebonden zijn aan kosten voor het maken van het ontwerp, een budget vanuit de organisatie en de materiaalkosten voor het doorvoeren van de huisstijl.
Verpakkingen, brochures, roll-up banners: jij weet dat wanneer je zichtbaar bent je dat doet in jouw huisstijl. Ga aan de slag met jouw huisstijl met visitekaartjes, folders en flyers. Voer eenvoudig en voordelig op elk moment van de dag je nieuwe huisstijl door en bestel je huisstijl producten op Drukwerkdeal.nl!
Jouw one-stop shop voor drukwerk, reclamematerialen, werkkleding en relatiegeschenken. Het ruimste assortiment van NL, precies zoals jij het hebben wil.
Lees meer van Drukwerkdeal